A köznevelésért felelős államtitkár minap levelet írt a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) arról, hogy a kormány elindítja „a modern Magyarország történetének legnagyobb gazdasági programját, amely a gazdaság újraindításán túl az élet újraindításáról is szól”.
A PSZ válaszul Maruzsa Zoltánnak nyílt levélben írta meg, hogy szeretnének hinni abban, hogy a sikerekből az oktatás is részesül, ám a 2022-es választási év költségvetésének legnagyobb vesztese a közoktatás.
A számok alapján ugyanis az Orbán-kormány 43 milliárd forint elvonásával akarja újraindítani az oktatást.
A közoktatás részesedése a költségvetésből 2021-ben a tervek szerint 2,9%, amelyet 2022-ben sikerül »feltornászniuk« 2,6%-ra. A 2021. évi tervben szereplő 2223 milliárd forintról a 2022. évi terv 2180 milliárdra csökkenti a teljes oktatási ágazatra költött pénzt.
Ezt a PSZ nem tekinti sikernek, már csak azért sem,
mert a sport- és szabadidős tevékenységre fordított összeg a 2021. évi terveihez képest 31%-kal emelkedik, nagyobb részt hasít ki a költségvetésből, mint az óvodai és általános iskolai nevelés együttvéve.
Ilyen még valóban nem volt a modern Magyarország történetében – ismerte el ironikusan a szakszervezet, jelezve, hogy míg 2018-ban a GDP 5,9%-át tette ki a közoktatásra fordított összeg, a 2022-es tervek szerint ez alig éri el 4% feletti értéket.
Mivel az államtitkár azt is írta, hogy az Orbán-kormány mindig is prioritásként kezelte az egységes bérezési rendszer megteremtését, a szakszervezet feltett néhány kérdést.
- Ha ez így van, a szakképzésben miért volt tavaly átlagosan 30%-osnak „hirdetett” béremelés, miközben a közoktatásban 10%-os ágazati szakmai bérpótlékot adtak, amit bármikor visszavonhatnak?
- Miért van az, hogy aki bölcsődében dolgozik, ugyanazon feladat ellátásáért kap pótlékot, míg ugyanabban az épületben dolgozó óvodai alkalmazott csak ábrándozhat róla?
A PSZ szerint Maruzsa Zoltán tévedett akkor is, amikor komoly sikerként könyvelte el a pedagógus-életpályamodell béremelését.
A világon Magyarország az egyetlen olyan ország, ahol diplomás emberek bérét ki kell egészíteni, hogy a garantált bérminimumot elérje az életpálya szerinti fizetésük. A világon egyedül Magyarországon fordulhat elő olyan eset, hogy egy 5 éve pályán lévő diplomás anya nettó jövedelme – ha egyedül neveli gyermekét – a létminimumot sem éri el. (…) Már Romániában többet keresnek a pályakezdő pedagógusok, mint Magyarországon, talán a Burundiban dolgozó pedagógus fizetésének elérése a kormányzati cél?
Mivel az államtitkár arról is írt, hogy „a pedagógus átlagbér a diplomás átlagbér 55,7%-os arányáról 2016-ra 74%-ra nőtt”, a PSZ kénytelen volt emlékeztetni rá, hogy ez már nem igaz, mert napjainkra a szint ismét 60% alá süllyedt,
míg egy pályakezdő pedagógus bére bruttó 230 000 Ft pótlékkal együtt, addig a pályakezdő diplomások átlagbére az Oktatási Hivatal jelentése alapján 340 000 Ft felett van.
Ennél is megalázóbb a nevelést-oktatást segítők, technikai dolgozók bére, így lassan a munka kiszervezésével sem lehet már megoldani az iskolák takarítását. Bár a kormány lelkesen hirdeti azt is, hogy a 25 év alattiak mentesülnek a személyi jövedelemadó alól, egy átlagos pályakezdő (24 éves) ezt csak egy évig tudja élvezni – tették hozzá.
„A pedagógusok adminisztrációs terheinek csökkentését szolgálja a digitális adminisztrációs rendszerek fejlesztése.” Ezt is az államtitkár írta, amire a PSZ azt válaszolta, hogy az adminisztrációs terhek a valóságban nőttek, amit mérések igazolnak. A tankerületek olyan adatokat is külön kérnek, amiket egy tisztességes nyilvántartásban egy kattintással le lehetne kérni, a rendszer sorozatos összeomlásairól pedig a tanárok élménybeszámolót tudnak tartani. A PSZ szerint Maruzsa Zoltán mélyen hallgat róla, hogy a magyar pedagógusoknak a legmagasabb tanítással lekötött munkaideje az Európai Unióban, de
Európában is csak Oroszország tudott a dobogó legmagasabb fokáról letaszítani bennünket.
A Pedagógusok Szakszervezete nyílt levelében is követeli az oktatás irányítóitól, a kormánytól, hogy haladéktalanul emelje az oktatásban dolgozók bérét! Követeli a kormánytól, hogy a tanítással lekötött óraszámokat az EU-tagországainak átlagára csökkentse!
A PSZ felháborítónak és megdöbbentőnek tartja, hogy a parlament ismét úgy fogadta el a jövő évi költségvetést, hogy a kormánypárti képviselők fittyet hánytak az évek óta hangoztatott szakmai érvekre a béremelés mielőbbi szükségességéről. A követelés a társadalom érdekét szolgálja: béremelés nélkül nem lesz jövője az oktatásnak, mert nem lesz pedagógus és szakdolgozó az országban – írta a Pedagógusok Szakszervezetének vezetősége.