Üzleti tippek koronavírus

Elkérheti-e a főnök a védettségi igazolványunkat?

Balázs Attila / MTI
Balázs Attila / MTI
A munkáltatók számára egyre sürgetőbb kérdés, hogy megkérdezhetik-e dolgozóiktól, hogy beoltották-e őket, megtehetik-e, hogy csak a beoltott alkalmazottakat engedik vissza az irodába, vagy biztosíthatnak-e extra fizetett szabadnapokat azoknak, akik rendelkeznek védettségi igazolvánnyal. Bár az adatvédelmi hatóság kiadott egy iránymutatást a témában, a legtöbb kérdésre továbbra sem egyértelmű a válasz – foglalták össze a Taylor Wessing adatvédelmi szakértői.

A szabályozás szerint a különböző szolgáltatók, amelyek egyelőre csak a védettségi igazolvánnyal rendelkezők számára állnak nyitva – például éttermek, szállodák, edzőtermek, mozik – csak az igazolvány vagy a mobilalkalmazás felmutatását kérhetik a vendégektől. Ugyanakkor kifejezetten tiltott számukra minden további adatkezelés – azaz az igazolvány adatainak rögzítése vagy arról másolat készítése.

A védettségi igazolvánnyal rendelkezők tehát egyértelműen élvezhetnek bizonyos előnyöket, de a szolgáltatók nem jogosultak a védettséggel kapcsolatos adatok kezelésére. Felmerül tehát a kérdés, hogy vajon ugyanez vonatkozik-e a munkáltatókra is?

Kapcsolódó
Megkövetelheti a munkáltatónk, hogy oltassuk be magunkat?
A munkajogi szakértő szerint nincs olyan munkakör vagy ágazat, ahol biztosan kötelezhetné a munkáltató az alkalmazottat a Covid elleni védőoltásra, a biztonságos munkakörnyezetet azonban mindenkinek garantálni kell.

A nemzetközi ügyvédi iroda szerint a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság egy erősen vitatott, meglehetősen félreérthető iránymutatásban foglalkozott ezzel a kérdéssel. A NAIH arra a következtetésre jutott, hogy a munkáltatók megkérdezhetik munkavállalóiktól, hogy védettek-e a COVID-19 ellen, de csak nagyon korlátozott körülmények között és kizárólag bizonyos feltételek teljesülése esetén.

Bár az iránymutatás bizonyos kérdésekben biztosítja a szükséges egyértelműséget, sok minden még nem tisztázott, és maga az iránymutatás is hangsúlyozza, hogy az főként a munkaviszonyban álló alkalmazottakra irányadó, más jogviszonyokra (például megbízási szerződéssel foglalkoztatottak esetében) nem. Utal arra is, hogy a probléma egységes, törvényi szintű kezelésére van szükség.

A NAIH egyértelművé tette, hogy a dolgozók ilyen típusú egészségügyi adatai kezelésének szükségesnek és arányosnak kell lennie, és előzetes, jól dokumentált, objektív kockázatértékelésen kell alapulnia. A szükségesség meglétét esetről esetre kell vizsgálni, és a hivatal szerint csak bizonyos magas kockázatú foglalkozások vagy munkavállalói csoportok esetében áll fenn. Idetartozhatnak a kórházi karbantartók, szociális munkások vagy a sok ügyféllel találkozó alkalmazottak.

Ezekben az esetekben a dolgozók védelmi státuszának ismerete döntő fontosságú lehet a munkavállalók, a betegek és az ügyfelek megfertőződésének elkerülése érdekében. Ezzel szemben az iránymutatás megfogalmazása azt sugallja, hogy az egyszerű irodai munka a legtöbb esetben alacsony kockázatú munkának minősül, ahol a szükségesség aligha állapítható meg.

A GDPR arányossági és adatminimalizálási elveinek megfelelően a munkáltatók csak a védettségi igazolvány vagy a mobilalkalmazás bemutatását kérhetik a munkavállalóktól, és csak a COVID-19 elleni védelem tényét – és adott esetben a védelem lejártát – rögzíthetik. Másolat nem készülhet, és további adatkezelés sem megengedett – foglalta össze Harza Kinga, a Taylor Wessing adatvédelmi szakértője.

Az adatvédelmi hatóság azt is kiemelte, hogy a védettségi adatokat csak a vonatkozó munkajogi kötelezettségek teljesítése, azaz a munkahelyi egészségvédelem és biztonság biztosítása, valamint munkaszervezési célokból, konkrét intézkedések bevezetése érdekében lehet kezelni. Ilyen intézkedés lehet például a védett alkalmazott munkaállomásának a nem védett munkatársak munkaállomása mellé történő helyezése, vagy a nem védett munkavállalók számára állandó jellegű otthoni munkavégzés biztosítása.

Ez utóbbi javaslat meglehetősen furcsa, mivel az irodai dolgozók – akik ésszerűen otthonról dolgozhatnak – COVID-19 védelmi státuszának kezelése a legtöbb esetben a NAIH iránymutatása alapján nem tűnik megengedettnek. Ez megkérdőjelezi, hogy az irodai dolgozók definíció szerint alacsony kockázatú csoportnak minősülnek-e, vagy elképzelhető-e egy olyan objektív kockázatértékelés, ami az esetükben is alátámaszthatja a védettségi adatok munkáltató általi kezelését.

Az adatvédelmi hatóság iránymutatását sokan üdvözölték, mivel választ ad néhány igen kétértelmű kérdésre, de sajnos még mindig hagyja a munkáltatókat találgatni. Az, hogy a munkáltatók kezelhetik-e az irodai dolgozók COVID-19 védelmi státuszát, vagy hogy az oltott munkavállalóknak nyújtott juttatások – például az extra fizetett szabadság – felajánlása jogszerűnek minősül-e, még nem derült ki – tette hozzá Ódor Dániel, az ügyvédi iroda budapesti adatvédelmi csapatának vezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik