A borsodi szegénységben nevelkedett szülők gyermekük születése után Budapestre költöztek abban a reményben, hogy fiuk számára jobb lehetőségeket teremthetnek. Pető Zsolt élt is a szülök által teremtett lehetőséggel, és felsőfokú tanulmányait már az Oxford Brookes University kihelyezett magyar tagozatán végezte. A főiskolai évek azonban a pénzkeresetről is szóltak. Így keveredett a Géniusz rockzenekar egyik koncertjére, ahol megengedték neki, hogy az együttes képével díszített pólókat értékesítse, majd hamarosan már a rockzenekar menedzsere lett – miközben elleste a színpadi műsorok technikai alapjait.
„Eredményeim: a négy év együtt töltött idő alatt közel 500 élőkoncert megszervezése, több mint 150 pr-megjelenés tévében, rádióban, írott sajtóban, valamint a Warner kiadónál két nagylemez megjelentetése – körülbelül 20 000 eladott példányban” – meséli elégedetten.
Evolúció
Egyik – későbbi – üzlettársa, Angyal Csaba egy általa szervezett eseményen megrendelője volt a Géniusz együttesnek, de a fellépés napján lemondta a koncertet. „Kifizettettem vele a készenléti díjat. Mi mást tehettem volna, hiszen aznap elmaradt a koncert!? Vigasztalni akartam, és leültem vele beszélgetni. A végén kiderült, hogy el tudna képzelni engem üzlettársának” – emlékszik vissza az Euroshow Kft. alapítását jelentő eseményre. A harmadik üzlettárs többségi tulajdonosként Gyalus József lett, mivel az egymillió forintos alaptőke 60 százalékát ő tette be a vállalkozásba. Pető és Angyal részesedése 20-20 százalék lett. Eleinte a XVI. kerületben tartottak fenn irodát, majd beköltöztek az Andrássy útra.
Hamar megrendelőjük lett a Duna Plaza, minden szerdán Plaza Partit rendeztek. Aztán ahogy nyíltak a plazák, egyre több rendezvény megszervezésére kaptak megbízást, majd ehhez kapcsolódóan marketingtevékenységet is végeztek. Közben alkalmazottjaik száma folyamatosan nőtt. Mégsem volt elegendő a megrendelésállomány, s bár viszonylag jó forgalmat könyvelhettek el, nem gazdálkodtak elég hatékonyan. „1999 májusában csőd közelébe kerültünk: 10 millió forint szállítói tartozásunk gyűlt össze” – meséli, hogyan kerültek mély gödörbe. Felmondott munkavállalói többségének, 10 embernek, de mindegyiküknek szerzett munkát. Azután külön-külön leült a beszállítóival, elmondta nekik, hogy a cégük nehéz helyzetbe került, majd fél év türelmi időt kért. Megerősödve jött ki a helyzetből, mert bizalmi tőkéje gyarapodott, hiszen így utólag mindenkit kifizetett. „Az emberi kapcsolatokra épülő rendezvényszervezés piacán élet-halál kérdése, hogy amit az ember kimond, azt be is tartsa. És ha mégsem sikerül, előre jelezze, hogy változás van, és mi a javaslata” – magyarázza.
Három munkatársa segítségével újra felépítette a céget. Mivel az alapítást követő első három évben döcögve haladtak, a fő tulajdonostárs eladta neki a tulajdonrészét, amit részletekben ki is fizetett. Később Angyal Csaba is úgy döntött, hogy más irányba megy tovább, így 2000 év végére teljesen Pető Zsolt tulajdonába került a vállalkozás.
Csapatsiker
Pető Zsolt családjával – elsősorban kislányuk betegeskedése és második gyermekük közeli érkezése miatt, valamint a magas budapesti ingatlanbérleti díjak elkerülése és a tulajdonviszonyok okozta átmeneti forráshiány átvészelése érdekében – felesége szülői házába költözött. Dunaújvároban kezdte újraépíteni vállalkozását tulajdonostársak nélkül, saját elképzelései szerint. A cég a 2001-es évtől kezdődően lassan növekvő pályára lépett, és évről évre egyre több hazai nagyvállalatot és multinacionális céget vont be ügyfelei közé. Az átmeneti időszakból állandó dunaújvárosi üzletmenet alakult ki, és a sikeres évek nyereségét a cég visszaforgatta saját dunaújvárosi, majd egy budapesti ingatlan vásárlásába, s így többé már nem kellett iroda- és egyéb albérleti költségekkel számolni.
Fényözön
A 2005-ös év jelentette a cég számára a nagy áttörést, amikor a WANO (World Association of Nuclear Operators, azaz az Atomenergiai Döntéshozók Világszövetsége) budapesti rendezvényének szervezését és lebonyolítását végezhették, melynek rendezési jogát nemzetközi pályázaton nyerték el. A konferencia négy magyarországi napján így a háromnapos plenáris ülés mellett hat kormányzótanács-ülést, egy sajtókonferenciát, tizenhat városnéző túrát és három 600 fős protokollvacsorát bonyolítottak le.
Hasonlóan nagy ívű rendezvénynek tartják az Összevont Villamos Napot, amelyet az elmúlt három évben mindig ők rendezhettek a Magyar Villamos Művek Társaságcsoport számára, mely eseményre idén már 13 200 főt kell vendégül látniuk Szentendrén, a Skanzenben.
Legnagyobb protokollrendezvényük azonban – a vendégek szerint az operabállal vetekedő színvonalú – a szintén 2006 óta megrendezésre kerülő Fények Estélye rendezvény, amely zártkörű, az MVM Társaságcsoport felső vezetésének és állami vezetőknek megtartott estély. Az eseményen Európa legnagyobb vetítés- és vizuáltechnikai vállalatai, valamint külföldi és magyar sztárelőadói működnek közre.
Zsebből nem lehet
A cég nettó forgalma 2005-ben 457, 2006-ban 450, a következő évben 702, míg 2008-ban 750 millió forint volt.
A saját tőke 2005 óta több mint háromszorosára nőtt. Három évvel ezelőtt megvásároltak a Dunaújvárosi Északi Ipari Parkban egy telket, amelyre zöldmezős beruházásban 600 négyzetméteres csarnokot húztak fel, ahol rendezvénysátrakat, asztalokat, székeket, saját fejlesztésű és gyártású szórakoztató, valamint technikai eszközöket és kiállítási standokat tárolnak.
A vállalkozás 2007 óta a tevékenysége mintegy 85 százalékát kitevő vállalati rendezvényszervezési (EurEvents) üzletágon kívül standépítési (EurExpo) üzletágat is működtet. A standépítés keretében Magyarország területén terveznek, gyártanak és egész Európában installálnak, üzemeltetnek kiállítási standokat és rendezvénydekorációs megoldásokat. Emellett ez az üzletág foglalkozik egyre bővülő rendezvényeszköz-bérbeadási tevékenységükkel.
„A rendezvények többségénél csak utólag kapjuk meg a megbízási díjat, beszállítóinknak viszont előre kell fizetnünk. Ez sokszor több tízmilliós kintlévőséget jelent” – magyarázza Pető Zsolt, hogy miért nem akarták kizárólag saját tőkéjüket felhasználni az iparicsarnok-beruházáshoz. Jövőre kell visszafizetniük a jenben felvett 30 millió forint hitelt.
Rendezvényközpontosítás
A globális gazdasági válság közvetlen hatása következtében az idei évi szerződéses állományukból már közel nettó 200 millió forint bevételkiesésük adódott eddig, azonban a vezetés már tavaly ősszel, a válság kirobbanásakor tudta, stratégiaváltásra van szükség. „Át kellett állnunk arra a marketingszemléletre, amellyel partnercégeink válság okozta igényeit ki tudjuk elégíteni” – magyarázza. Megrendelőiknek a gazdasági válság miatt kidolgozott új stratégiájuk értelmében partner- és egyéb protokollrendezvények helyett olyan marketing jellegű eseményeket vagy promóciókat, termékbemutatókat kínálnak, amelyek elősegítik termékeik eladását, illetve vállalatuk népszerűsítését.
Az ügyvezető-tulajdonos rövid távú, a válság idejére vonatkozó célja, hogy legalább minimális nyereséggel működjenek, tartsák meg stratégiai partnereiket és azt az értéket, amit a cég dolgozóinak tudása, összetartása képvisel.
Hosszú távú cél, hogy egy 10–20 hektáros, vízparti telken létrehozzanak egy rendezvényközpontot konferenciatermekkel, mellette szálláshelyekkel, sport- és interaktív szórakozási lehetőségekkel, esetleg felépítsenek egy egészség- és sportközpontot is. Ez 10 milliárd forint körüli beruházás lenne – tőkéstársak bevonásával és bankhitel igénybevételével.