Az Oracle különlegessége, hogy fő vitorláját függőlegesen álló repülőgépszárny helyettesíti. Talán ez is az oka annak, hogy az eredményt vitatta a 2003 óta kétszer is győző címvédő, ám most alaposan lemaradt UBS Alinghi-csapat.
A versenyt 1851-es New York-i útnak indítása óta szüntelen szabályváltoztatások és jogi viták kísérik. Annak idején az esemény a főleg angol-amerikai vetélkedés mellett a vitorlás hajók fejlesztését is szolgálta. Mára elsősorban a legmodernebb technológiáknak – és nem mellesleg: a gazdag szponzorvállalkozások reklámjának – vetélkedőjévé vált. Nem véletlen, hogy az idei győztest az amerikai piacon tömérdek gépkocsit értékesítő BMW, a másodikat meg a svájci UBS bankcsoport támogatja.
A BMW Oracle minden alkatrésze a legkorszerűbb technika terméke. Fő építési anyaga szénszál erősítésű kevlar műanyag. Karcsú, középső fő teste 34,5 méter hosszú. A tatjától és az elejétől oldalra kinyúló, járható karokra csatlakoznak a rendkívül karcsú vendéghajók. Velük a trimarán teljes szélessége 27 méter.
A közepén függőlegesen álló, a függőleges tengelye körül elfordítható szárnya 68 méter magas: nagyjából akkora, mint egy Boeing 747-es Jumbo szárnyvégei közötti távolság. Az alul 9 méter széles szárnyon a repülőgépekéhez hasonló, mozgatható kormánylapok is vannak. Van egy klasszikus orrvitorlája is, de azt főleg arra használják, hogy ha kell, a szárnyra terelje a levegőt. Miután a mozgatáshoz és a vízballaszt ide-oda áramoltatásához megtiltották motorok használatát, tucatnyi erős és súlyos matróza siet-kúszik ide-oda, hogy az újzélandi Russel Coutts parancsnok, a skipper utasítása szerint hol a vendéghajók orrában, hol a főtörzs tatján gyülekezve módosítsák az Oracle súlypontját. A hajó szárnya 3445 kilogramm tömegű.
A trimarán különlegessége az a szabadalmaztatott lézeres-radaros szélmérő is, amelyik a hajó körzetében fújó szelek erejéről és irányáról nyújt pontos tájékoztatást, miként egy speciális GPS a bójákkal kijelölt pálya követésében segít. Még a kötélzetet vezető csigákat is könnyű és szilárd titánból készítették.
Mindezek eredményeképpen az Oracle oldalszélben a szélsebesség ötszörösét is elérheti. (A vitorlás oldalszélben gyorsabb lehet a szélnél.) A legsebesebb akkor, ha az erősen oldalra dőlt hajó csak a vízben sikló baloldali vendéghajóján száguld, a dőléstől kiemelkedő főtörzse és jobboldali vendéghajója nem is éri a vizet.
A hajó tulajdonosa a kaliforniai Golden Gate Yacht Club, főszponzora a BMW. Négy éve tervezik-fejlesztik. Volt egy szintén repülőgépszárnyas, teljesen automatikusan haladó, kisebb, kísérleti, Harbor Wing nevű előhajója is.