Tech

A magyarok jobban szeretik a streaminget a torrentnél

A legalább 16 éves internetezők négyötöde néz filmeket és videókat a neten, 84 százalékuk pedig online is filmezik, és megnéz mások által letöltött filmeket – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) piackutatásából, amelynek részleteit szerdán közölték az MTI-vel. A felmérés szerint (amely 2019. november 18. és december 10. között készlt négyezer ember online megkérdezésével készült)

  • minden harmadik internetezőnek van előfizetése valamilyen streaming-szolgáltatásra,
  • emellett minden negyedik letölt mások által megszerzett és az internetre feltöltött filmeket, azaz torrentezik.

Mivel ez sok esetben nem legális, ez az arány bizonyára alulmért, de a válaszadók elmondása alapján minden tizedik internetező szokott nemzetközi, és minden ötödik magyar torrentoldalakat használni.

Összességében az internetezők között a leggyakoribb az, hogy valaki egyiket sem veszi igénybe: a torrentezés és a legális, de fizetős streaming-szolgáltatások (például HBO Go vagy Telekom TV GO) helyett ingyenes online videókat, filmeket néznek letöltés nélkül, vagyis az ingyenes streaminget használja az internetezők bő egyharmada.

Minden negyedik ember előfizet legális csatornára, minden hatodik szokott csakis torrentoldalakról filmekhez jutni, minden nyolcadik pedig a streaming-előfizetése mellett sem hagyott fel a torrentezéssel.

Van további 3 százaléknyi internetező, aki ezek közül egyiket sem csinálja: ők csak olyan filmeket néznek, amelyeket mások töltenek le nekik a netről, míg a maradék egynyolcad pedig nem néz internetről származó filmeket, videókat.

A nagy képernyő a nyerő

A legtöbben – a válaszadók 66 százaléka – még mindig a nagy képernyőt részesítik előnyben online filmezés, sorozatnézés közben. A többiek okostelefonon szoktak filmet nézni, itt sok esetben rövid videókról, nem egészestés mozifilmekről van szó.

A felmérés szerint a húszas, vagyis Y-generációra sokkal jellemzőbb a torrentezés – akár meglévő streaming-előfizetés mellett is -, míg a legfiatalabb, középiskolás korú generáció tagjainak vagy csak előfizetése van, vagy csak torrenteznek.

Ilyen magas előfizetési arány egyébként a Z-generáció mellett a legidősebbeknél érzékelhető, ám ők szinte egyáltalán nem torrenteznek, szemben a fiatalokkal.

A 70 éven felülieknél kiugróan magas viszont a csak ingyenes streaming-lehetőségek (például YouTube) használata. A középkorú, X-generáció tagjai között jóval ritkább, hogy csak előfizetéssel néznek filmet, illetve a többi korosztályhoz képest magasabb azok aránya, akiknek mások töltenek le filmet a netről. Az idősebb,  „baby boomer-generációban” sokkal ritkább a torrentezés, de többen vannak, akik ingyenes vagy fizetős streaminget használnak, és közöttük vannak a legtöbben, akik nem néznek internetről származó filmeket.

A felmérésből kiderült az is, hogy a férfiak jóval nagyobb arányban szerzik be a filmeket torrentezéssel, akár van mellette legális streaming-előfizetés, akár nincs. A nők viszont sokkal gyakrabban jelölték meg egyetlen forrásként az ingyenes streaming-oldalakat, illetve köztük sokkal többen vannak azok is, akik nem néznek semmilyen filmet, videót és előfizetésük sincs ilyen szolgáltatásra.

Jellemző a  „binge watching”

A filmnézők 85 százalékával fordult elő a felmérést megelőző egy évben, hogy egy több részes film vagy egy sorozat több epizódját megnézték egymás után, megállás nélkül. Tízből hárman pedig nagyon gyakran csinálják ezt. Minden negyedik akár 5-10 vagy több órát is eltölt ezzel egyhuzamban.

Különösen jellemző a megállás nélküli online filmnézés a legfiatalabb korosztályokra:

az Y- és Z-generáció, tehát a harmincon aluliak 41 százaléka saját bevallása szerint nagyon gyakran néz szünet nélkül online filmeket és sorozatrészeket, míg a szüleik esetében ez az aránya csak 20-25 százalék vagy még kevesebb.

Az adatok arra is utalnak, hogy az online filmnézés egyre inkább magányos, másoktól elszigetelt tevékenységgé kezd válni. A nem egyedül élő netes filmezők egyhatoda például sosem néz együtt filmet a családjával, lakótársaival, miközben 56 százalékuk úgy néz filmeket, hogy ugyan együtt vannak otthon, egymás mellett ülnek, de mindenki a saját készülékén néz valami mást, például egyik a laptopján, a másik a telefonján, vagyis nem együtt élik át az élményt – olvasható az NMHH közleményében.

(Kiemelt kép: GettyImages)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik