Belföld

DT – rendet minden vonalon

Az egyik legnagyobb európai telefontársaság új pályára állt. A fiatal elnök meghirdette a cég globális stratégiáját. Kai-Uwe Ricke minden lehetséges fórumon hangsúlyozza: a Deutsche Telekom újra „egészséges" cég.

Gondolhatnánk, a megújulás nem lehet túl nagy kihívás egy olyan vállalatnak, amely kiterjedését és nagyságát tekintve Európa egyik legjelentősebb telekommunikációs operátora. De azok után, hogy 2002-ben rekordértékű veszteségeket jegyzett, és nettó adóssága két évvel ezelőtt 60 milliárd euró (81 milliárd dollár) volt, talán megbocsátható a Deutsche Telekom (DT) első emberének, hogy a normális állapothoz való visszatérést igazi „teljesítményként” értékeli.



DT – rendet minden vonalon 1

Kai-Uwe Ricke

Kifelé az adósságválságból


Az elmúlt két évben Kai-Uwe Ricke elnök fájdalmas költségcsökkentéseket vészelt át cégével, bizonyos vagyontárgyaitól, ágazataitól, amelyeket szívesebben megtartott volna, meg kellett válnia a társaságnak, és időlegesen az osztalékok kifizetését is szüneteltetnie kellett. De épp ezek az intézkedések tették lehetővé a DT számára, hogy a vezetőváltás után 20 milliárd euróval csökkentse tartozását.

Noha a német hazai piac igazán kemény dió, a vállalatcsoport működési teljesítménye ma már egészségesnek mondható, jó cash-flow-val és a várakozásokat felülmúló pénzügyi eredmények sorozatával. Ezáltal talán sikerül tovább csökkenteni a veszteséget és a kiemelt fontosságú új befektetésekre koncentrálni – önmagában az internetszolgáltató T-Online újbóli integrációja 3 milliárd euróba (nagyjából 750 milliárd forint) kerül –, illetve visszatérni az osztalékok kifizetéséhez.


Erős pozícióban


“Eljutottunk arra a pontra, amikor erős pozícióból tudunk tevékenykedni, és mindent megtehetünk, amit szükségesnek látunk ahhoz, hogy megvédjük a fenntartható, profitábilis növekedést” – jelentette ki a DT első embere a Financial Timesnak. Tekintve, hogy az ipar új kihívásokkal szembesül, Kai-Uwe Ricke stratégiája vélhetőleg még a jelenlegi fordulópont után is érvényben lesz. A költségcsökkentésnek folytatódnia kell, s ez további leépítésekkel jár Németországban – valószínűleg 2005 után.

A cég szűkítette földrajzi fókuszát. A DT elnöke kitart amellett, hogy ne kezdjenek újra költséges terjeszkedésbe. Mint mondta: ez rendkívül tőkeigényes ipar, ezért alaposan meg kell fontolni, milyen piacokon és milyen termékterületeken érdemes működniük. A Deutsche Telekom sem Törökország, sem Oroszország iránt nem érdeklődik, és az ázsiai piacra sem akar visszatérni.


Fókuszban három régió



DT – rendet minden vonalon 2


Kai-Uwe Ricke a cég meglévő erősségeire akar építeni, így szándékai szerint három régióra összpontosítanak: Közép-Európára, beleértve Németországot is, az Egyesült Királyságra és az Egyesült Államokra. Ide tartozik az Egyesült Államok mobilpiaca is, ahol a T-Mobile USA, a korábbi VoiceStream – amelyet Ricke, tartozásait csökkentendő, anno kénytelen volt eladni – most a DT növekedésének egyik fő hajtóereje.

Igaz ugyan, hogy a rivális Sprint és Nextel fúziójának eredményeképp a T-Mobile USA jócskán lemaradva a negyedik helyen áll, de a DT első embere úgy véli, az egység növekedni fog. Egyelőre az átlag 52 dolláros felhasználónkénti bevétel és a jelen profitmargó elmarad az amerikai standardoktól, de még így is kétszer akkora, mint Németországban, sőt azt is lehetővé teszi, hogy felfokozott tempóban bővítse előfizetői állományát. Piacelemzők egyetértenek abban, hogy rövid távon a T-Mobile-t várhatóan nem fogja negatívan befolyásolni riválisainak egyesülése. Hosszú távon viszont sokan tartanak a konszolidáció veszélyeitől.

A potenciális aranybánya

Ami a hazai piacot illeti, a T-Com vezetékes egység eladásai hanyatlóban vannak, miközben egyre ádázabb a piaci verseny, egyre kelendőbbek a mobiltelefonok, és hódít az internetes telefónia. Válaszképpen Kai-Uwe Ricke a vezetékes vonalakra és a szélessávú szolgáltatásokra, illetve a mobiltelefonos üzletágra és az üzleti ügyfelekre koncentrál. Úgy véli, szélessávon a vállalat „potenciális aranybánya”, és a VoIP-t(Voice over Internet Protocol) gyorsan fejlődő piacát sem akarja átengedni a versenytársaknak.

Az internetes telefónia „fölfalja” ugyan a hagyományos vezetékes és a mobilhívások piacát, s ez igazi kihívás. Kai-Uwe Ricke azonban arra számít, hogy a Deutsche Telekom több összeköttetést tud eladni, drágábban, mert olyan értéknövelő szolgáltatásokkal áll elő, mint amilyen a videólehetőség vagy a hang-adat-média kapcsolat.

Egymást támogató ágazatok

“Az elkövetkező két-három évben erős föllendülésre számítunk a szélessávú internetelérés üzletágában, amely kompenzálni tudja a vezetékes vonalak területén tapasztalható visszaesést – mondta Kai-Uwe Ricke. – Célunk: stabilan tartani a T-Com eladásait (beleértve a T-Online-t is).”



DT – rendet minden vonalon 3


Ami a német mobilszektort illeti, a DT elnöke a felhasználónként elérhető bevétel emelésének ad prioritást a mohó ügyfélszerzéssel szemben. Ami szerinte igazán számít, az az összesített eladások volumene, e tekintetben pedig 40 százalék körüli részesedést akarnak maguknak a német piacból (bevétel szintjén), és profitmargójukat is nagyjából 40 százalék körül szeretnék fenntartani. Mindez persze időbe telik. Elemzők most úgy vélik, a belátható jövőben a Deutsche Telekom nem számíthat arra, hogy látványosan elrugaszkodjon a mostani mélypontról.


Összeállította: Havadi Krisztina

Ajánlott videó

Olvasói sztorik