Belföld

A diákok már lecsaptak a fizetett külföldi nyelvtanfolyamra, a tanárok még nem

A diákok körében nagyon népszerű az államilag finanszírozott, nyáron induló külföldi nyelvtanfolyam, de egyelőre nincsen elegendő számú pedagógus, aki elkísérné őket – tudta meg a 24.hu. Nem a pénz a visszatartó erő, sokkal inkább az, hogy a tanárok nem tudják pontosan, mi lesz a feladatuk.

Ahogy az várható volt, sok a bizonytalanság a nyári nyelvtanfolyammal kapcsolatban. Ez nem meglepő, hiszen most először kap lehetőséget nagyságrendileg 140 ezer 9. és 11. osztályos tanuló, hogy elutazzanak külföldi nyári nyelvi kurzusra. A diákokat 8-15 főig egy tanárnak kell elkísérnie, 16-30 tanulóig két kísérővel kell számolni, 31-45 tanulóig 2-3, 46 tanulótól 2-4 kísérő küldhető. A tanárok az éves szabadságuk terhére utazhatnak, körülbelül nettó 250 ezer forintos juttatásért.

Máris feszültségeket szít az állam által fizetett külföldi nyelvtanfolyam
Átgondolatlannak és felesleges pénzkidobásnak tartják a megkérdezett tanárok.

A 24.hu-nak nyilatkozott egy neve elhallgatását kérő, budapesti gimnáziumban tanító pedagógus, akit felkértek a diákok utaztatásának megszervezésére. Ő azt mondta, náluk

körülbelül a diákok 80 százaléka lecsapott a lehetőségre, viszont a pedagógusok már nem ennyire lelkesek, a kísérőtanárok fele még hiányzik.

Szerinte ennek egyik oka, hogy a pedagógusok nincsenek teljesen tisztában azzal, hogy mi lesz a feladatuk és a felelősségi körük. Ő úgy tudja, nem a kísérőtanár, hanem a kinti nyelviskola felelőssége lesz például az, hogy este hova mennek és mit csinálnak a diákok.

Mivel több iskolából is hallottuk, hogy a tanárok egyelőre nem kapkodnak a lehetőség után, megkerestük aKülföldi Nyelvtanulási Programért felelős Tempus Közalapítványt, amely azonban nem adott választ arra a kérdésünkre, hogy valóban hiány van-e kísérőtanárokból. Csupán annyit írtak, hogy amennyiben az intézménynek további kísérőpedagógusokra van szükségük, akkor „bevonhatók azok a pedagógusok is, akik a köznevelési törvény szerint szerint pedagógus munkakörben alkalmazhatóak, illetve beszélik a célország nyelvét”.

A Tempus Közalapítványt a tanárok pontos felelősségi köréről is kérdeztük. Válaszukból az derül ki, hogy a pedagógusoknak koordinálni kell a diákok utazását, a gyerekek számára elérhetőnek kell lenniük, és „a tanulók őket megkereshetik felmerülő problémáikkal”.

A problémák kezelése kapcsán a kísérőpedagógus szükség esetén együttműködik a nyelviskolával, Magyarország célországi konzulátusával, illetve a célország illetékes intézményeivel, hatóságaival

– írták, hozzátéve, hogy az intézmények a kísérőpedagógusokkal megbízási szerződést kötnek, amelyben pontosan meghatározzák a kísérőpedagógus feladatait, jogait, kötelezettségeit.

Plusz munka van vele, plusz pénz nem biztos

Szűcs Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke egyelőre ellentmondásos információkat hall arról, hogy mennyire találnak nehezen kísérőpedagógust az iskolák. Azt viszont kijelentette, hogy elegendő számú tanár egyelőre nincsen a feladatra. Szerinte a tanár feladatköre hasonló lesz, mint egy osztálykiránduláson. A külföldi nyelvtanfolyam viszont annyiból bonyolultabb helyzetnek tűnik, hogy a diákok a tanfolyam során családoknál lesznek elhelyezve, így a pedagógusnak esélye sem lesz arra, hogy mindenkiről pontosan tudja, mikor merre jár és mit csinál.

Szűcs Tamás. Fotó: Mohos Márton / 24.hu

Egy osztálykiránduláshoz képest az is különbséget jelent majd, hogy a diákok olyan tanárokkal is utazhatnak majd, akiket egyáltalán nem ismernek. Beszéltünk egy olyan pedagógussal, aki egy másik iskola diákjait kíséri el, ő azt mondta, mindenképpen kezdeményezni fogja majd, hogy még utazás előtt találkozzon azokkal a gyerekekkel, akikkel elindul, hogy ne a repülőtéren lássák egymást először.

Beszéltünk egy olyan tanárral is, aki azt mondta, náluk pillanatok alatt összejött a kísérőtanárok létszáma, de sok helyről hallotta, hogy több iskolában nehezen találnak pedagógust az útra. Levélben kerestünk néhány budapesti tankerületet is a kísérőtanárok hiányával kapcsolatban, az Észak-Budapesti Tankerületi Központtól azt a választ kaptuk, hogy a kérdéseinkkel a Tempus Közalapítványhoz forduljunk.

Az sem teljesen világos egyelőre, hogy a plusz munkát végző pedagógusok kapnak-e plusz pénzt a szervezésért.

A Tempus Közalapítvány a 24.hu-t arról tájékoztatta, hogy a bevont tanulók száma alapján az intézmények szervezési támogatást kapnak (50 tanulóig  25 ezer forintot tanulónként, 51-100 tanulóig 20 ezer forintot tanulókánt, 101 tanulótól  15 ezer forintot tanulóként). Ha az iskola nem önállóan gazdálkodó szervezet, akkor a fenntartó felelős a pályázat pénzügyi megvalósításáért és az utazás megszervezéséért is, így a pénzt is tankerület kapja. Viszont úgy tudjuk, a szervezés nagy részét az iskolákban dolgozó tanárok végzik el, márpedig eddig semmilyen jel nem utal arra, hogy díjaznák az ő erőfeszítéseiket.

Kiemelt kép: iStockphoto / Gettyimages

Ajánlott videó

Olvasói sztorik