Várhegyi Éva: Konfliktus vagy skizofrénia?
Amikor Orbán Viktor idén tavasszal újabb hat évvel meghosszabbította a jegybankelnök mandátumát, teret nyitott a jegybankelnök és a pénzügyminiszter konfliktusának továbbéléséhez. A kormányfőnek láthatóan jól jön, hogy a gazdaságpolitika alakítói egy sor fontos kérdésben eltérő véleményen vannak, hiszen így neki sem kell elköteleződnie: hol az egyikük, hol a másikuk álláspontját húzhatja elő a nemzetközi és hazai színtereken. Az egyértelműség hiánya amellett, hogy megzavarja a gazdaság szereplőit, az ország megítélését is rontja.
Matolcsy György és Varga Mihály, illetve intézményeik, a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyminisztérium között régóta tapasztalható konfliktus látványosan kiéleződött az utóbbi időben. Az egyes gazdaságpolitikai kérdésekre adott ellentétes válaszok gyaníthatóan nem csupán a két vezető eltérő gondolkodását tükrözik, hanem egyúttal a kormányfő „skizofréniájának”, illetve kettős beszédének is a kifejeződései. Két hang szól három szájból.
Vásárhelyi Mária: „Rendezni végre közös dolgainkat”
Pokorni Zoltán semmiféle felelősséggel nem tartozik számára ismeretlen nagyapja, sőt édesapja tetteiért sem. Bár politikai nézeteink igencsak távol állnak egymástól, amikor láttam, amint megtörten a nyilvánosság elé tárta, hogy édesapja a BM III/III-as ügyosztályának titkos munkatársa volt, semmi mást nem éreztem iránta, mint együttérzést és sajnálatot.
És még inkább ezt éreztem akkor, amikor elolvastam Rab László írását. Hiszen együtt élni azzal a tudattal, hogy a nagyapja ártatlan emberek brutális meggyilkolásában vett részt – borzalmas lehet. A sok ki nem mondott, fel nem tárt titok hatalmas, már-már elviselhetetlen teherként nehezedhet a vétlen leszármazottakra. És persze az is rendre eszembe jut, hogy milyen – valójában érdemtelenül – szerencsések azok, akik közé magamat is sorolom, és akik – mindent egybevetve – büszkék lehetnek felmenőikre.
Az elmondottak ellenére mégis úgy gondolom, hogy Pokorni Zoltánt súlyos felelősség terheli mindabban, ami történt.
Pokorni egy olyan párt tagja, hosszú ideig egyik meghatározó politikusa volt, amely az elmúlt 30 évben mindent megtett annak érdekében, hogy a múltnak ezek a gyötrő titkai ne kerüljenek nyilvánosságra, hogy a fasiszta és a sztálinista diktatúrák rémtettei és ezek elkövetői a feledés homályába merüljenek. És az ő pártja az a párt is, amely ezeknek a tényeknek hol az eltagadásával, hol pedig meghamisított, szelektív adagolásával manipulálja évtizedek óta a közvéleményt, annak érdekében, hogy a múltat aktuálpolitikai céljai szolgálatába állítsa. Pokorninak jól felkészült, tanítványai körében elismert, népszerű történelemtanárként pontosan tudnia kell, hogy a Fidesz identitását meghatározó történelemszemlélete politikai indíttatású hazugságokra, torzításokra, elhallgatásokra épít. Pedagógusként pedig azzal is tisztában kell lennie, ezek a hazugságok hogyan mérgezik a jövő nemzedékeinek lelkét. És az ő pártja az is, amely előszeretettel választ kádereket saját magának a pártállami múlttal rendelkező és ezáltal zsarolható emberek közül.
Hunyady György: Hogyan (ne) válasszunk akadémiai vezetőket?
Miből fakadt és hová vezethet a krízis, amelynek kiindulópontja a kormány fellépése a Magyar Tudományos Akadémia ellen, a kormánysajtó bírálata és a jogalkotás bevetése a szervezet hagyományos egységének megbontására? E kérdéseket már csak azért is indokolt feltenni, mert az MTA presztízse a köztudatban tartósan magas volt, nemzetközileg beágyazott és elismert intézménynek számított, és 2012-től Pálinkás József öntevékeny szervezeti és személyi változtatásokat hajtott végre – inkább a NER szellemében, mint ellenében. Értelmes és világos beszéd híján a kormány aktuális szándékaira vonatkozó találgatások több irányba mutattak:
-
- talán „az volt a baj”, hogy az akadémiai kutatások nagy tömegében alkalmanként megjelentek – elsősorban a sikertelen közoktatást érintő – kritikai hangok, vagy
- miközben a kormány többletráfordításról beszél, e téren is tervezhet forráskivonást, vagy
- ha pedig saját kezébe veszi a kutatások irányítását, maga fog hozzáférni európai pluszforrásokhoz.
Meglehet, hogy ezekben a feltevésekben van némi igazság. Annyi bizonyos, hogy ez a nekirugaszkodás a 2018-as újabb kétharmad után következett be és beleilleszkedik abba a sorba, hogy a kormányzat energikus lépéseket tett – mondjuk így – a hegemónia megszerzésére a szellemi szférában is. E tekintetben a Magyar Tudományos Akadémiának épp a lényege irritálhatta a mindent központosító kormányt: az, hogy az MTA eszményi szinten a tudomány autonómiájának megtestesítője és letéteményese, a tudomány művelőinek köztestülete, választott és nem kinevezett vezetőkkel.
Ennek az áttörési kísérletnek volt az első határozott jele, hogy a kormány struktúrája megújult és (korszerű nemzetközi zsargont használva) létrejött az Innovációs és Technológiai Minisztérium, amely jó étvágyú mindenevő szervezetnek bizonyult, és amelynek heterogén funkciói között a közlekedésfejlesztés ága-boga és a hulladékfeldolgozás mellett eleve ott szerepelt a tudományirányítás, összeturmixolva a gyakorlati célzatú fejlesztésekkel.
A tudomány miniszteriális irányítása természetesen nem előzmény nélkül való gondolat, nem is csak Gerő Ernőnek és Gerőné Fazekas Erzsébetnek jutott eszébe a 40-es évek végén, hanem akár bekövetkezhetett volna a rendszerváltáskor is, ha Kosáry Domokos személyes tekintélye és befolyása meg nem menti az Akadémiát.
Kovács Zoltán: Élet
Nem tudom, vajon értesülnek-e a világ más országaiban, de mondjuk, akár csak Nyugat-Európában arról, miket beszélnek itthon vezető magyar politikusok, legyen szó bármiről is. Most például Kósa Lajosnak a gondolatára utalnék, amit az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságában a hét elején Szél Bernadett és Szabó Szabolcs független képviselők törvényjavaslatának tárgyalásakor fejtett ki, ami amúgy a tranzitzónában tapasztalt embertelen gyakorlat megszüntetését célozta. Kósa ellenezve a tárgysorozatba vételt, rámutatott:
Az a tízmillió turista, aki belép Magyarországra sem kap enni a magyar államtól, ők sincsenek éheztetve.
Ilyen olvastán az ember mégiscsak ölébe ejti az újságot, fölnéz, és szemével távoli pontot kutat. Hogy a turisták nincsenek éheztetve, ízlelgeti a gondolatot, és nem képes más az eszébe jutni, mint, hogy ezt egy vezető párt vezető embere az Országházban mondta, bizottsági vitában érvelve. Kósa arra a keserves tényre utalt, amit a Magyar Helsinki Bizottság tavaly augusztus óta állapított meg:
Minden esetben a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához fordult, ez a bíróság pedig minden esetben utasította a magyar államot az eljárás alatt álló külföldiek élelmezésére.
Erre hozta föl Kósa Lajos a Fidesz kétségkívül egyik legokosabb embere, hogy hát hiszen a turisták se esznek ingyen.