Gazdaság

Gyanakodjunk, ha egy gyógyszerreklám túl sokat ígér

Csak forgatjuk a fejünket a televíziós reklámokban sugárzott rengeteg gyógyhatású készítmény láttán, melyekben sokszor meglepően gyors gyógyulást ígérnek. Ennek köszönhetően, amikor a kipróbálást követően a hatás nem azonnali, a fogyasztó joggal érezheti becsapottnak magát és kérdőjelezheti meg a reklámozói felelősségvállalást.

Jó ha tudjuk ezért, hogy a különböző gyógyhatású készítmények reklámozásának a jogszabály és a reklámtörvény szerint számos kritériuma van. A kiindulópont az, hogy a reklámtörvény szerint kizárólag az embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárakban vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszereket, valamint a támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközöket lehet különböző platformokon reklámozni.

A gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyhatású készítmények reklámozásának szigorú jogszabályi feltételei vannak:

  • A gyógyszerreklámok nem tartalmazhatnak olyan utalást vagy kifejezést, amelyek az orvosi vizsgálat, kezelés vagy műtéti beavatkozás szükségtelenségét, mellőzhetőségét állítja, vagy annak képzetét kelti.
  • Nem keltheti a reklám a gyógyszer mellékhatások nélküli, vagy biztos gyógyulást eredményező alkalmazhatóságának képzetét.
  • Nem lehet a gyógyszert kozmetikumként, vagy élelmiszerként feltüntetni és reklámozni.
  • Nem sugározható a reklámtörvény szerint, ha a kórtörténet leírásával vagy részletes ismertetésével téves öndiagnózist eredményezhet.
  • Nem tartalmazhatja egészségügyi vagy ismert személyiségek ajánlását.
  • Nem keltheti annak képzetét, hogy a gyógykészítmény nélkül az ember egészsége károsul.
  • Nem kelthet félelemérzetet.

A szigorú jogszabályi feltételek mellett a nem vényköteles termékek reklámjainak számos kötelező eleme is van:

  • Egyértelműen meg kell határoznia, hogy a reklámozott termék gyógyszer.
  • Tartalmaznia kell a gyógyszer nevét.
  • Rendeltetésszerű használatra kell hogy ösztönözzön.
  • A gyógyszert az engedélyezett alkalmazási előírás szerint kell bemutatnia.
  • Tartalmaznia kell figyelemfelkeltő szöveget, és felhívást a betegtájékoztató megismerésének szükségességére.

Amennyiben a nem vényköteles terméket bizonyítottan az országos televízióban vagy rádióban, országos terjesztésű napilapban vagy legalább három megyében terjesztett napilapban közzétett reklámja alapján vásároltuk meg, és érzésünk szerint a reklámban ígértek nem feleltek meg a valóságnak, a jogszabályok szerint jogsegélyért a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulhatunk. A GVH vizsgált már olyan állítást, hogy a gyógyszer valóban 5 perc alatt hat-e, és a GVH bírságolt már olyan esetben is, amikor a vény nélkül is kapható gyógyszert orvos ajánlotta a fogyasztóknak.

Kiemelt kép: MTI Fotó: Balázs Attila

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik