A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot végzett az Uniqa Biztosító Zrt.-nél (Uniqa Biztosító), a 2015 július 29-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. Bár az MNB több jelentős súlyú hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító jövőbeni megbízható működését.
Az MNB a vállalatirányítás területén jogsértésként azonosította, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere (compliance, belső ellenőrzés) nem megfelelően látta el feladatkörét, illetve hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, illetve kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is.
Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemei, s ennek nyomán az ezzel kapcsolatos – jogszabályi előírásoknak megfelelő –ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén. A jegybanki vizsgálat több (egyenként ugyanakkor kisebb súlyú) hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeit, szerződéses feltételeit illetően.
A jegybank az informatikai biztonság terén problémákat észlelt a jogosultságkezelés, -nyilvántartás, és -ellenőrzés szabályozása, illetve alkalmazása vonatkozásában. Hiányos volt az IT területen a naplózás és naplóelemzés kezelése, illetve az informatika auditálása és ellenőrzése is. A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer terén merült fel probléma. Az Uniqa Biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata körében sem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi előírásoknak.
Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatása vonatkozásában is.
A jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti (s ezen felül 500 ezer forint pénzmosási), illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, s kötelezte azt a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak 2019. december 31-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.
A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái (az ehhez kötődő adatszolgáltatások miatt) a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették, ami az ügyfelek – alapvető fontosságú – jogérvényesítéshez fűződő jogához kötődik. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről.