A Golf és a bogár után a Volkswagen harmadik legsikeresebb típusa a Passat. Az 1973-óta gyártott modellekből több mint 13 millió készült. A korábbi öt generáció mindegyike saját korának meghatározó középkategóriás modellje volt.
Nagyot nőtt
Ezt a sikert hivatott tovább fokozni az új, immár hatodik generációs Passat is. A teljes egészében új modell minden tekintetben igyekszik a legjobb lenni. Már a mérete is nagyon impozáns: az új Passat 4765 mm hosszú (+62 milliméter), 1,82 méter széles (+74 milliméter) és 1,47 méter magas (+10 milliméter). Tengelytávja 2,71 méter, a csomagtartó térfogata pedig a 565 liter.
A karosszéria vonalvezetése némileg emlékeztet az elődre, de persze néhány Audis design elem is könnyedén tetten érhető. Persze ettől még az új Passat nagyon egyedi, hiszen az új orrkialakítás, és a hátsó traktus nagyon markáns karaktert ad az autónak.
Belül is jó
A belső tér is stílusos designt kapott, minőségi anyagokkal. A műszerfal barátságos, áttekinthető és összességében nagyon letisztultnak tűnik. A középkonzol nagyon szép és ergonómiailag testre szabott. Az egyéni kívánságokat a belső tér négy különböző színvilága igyekszik kielégíteni: fekete, latte macchiato, klasszikus szürke és tiszta bézs színek próbálják az eltérő ízlésűeket is meggyőzni. Az utasterében valóban remek minőségű, jó ízléssel összeválogatott anyagokkal találkozni, szerencsére a minőség és a formák nem mentek a funkció rovására, rengeteg a tárolórekesz az utasok közelében.
Az új modellben nemcsak új anyagok, és formák dominálnak, hanem egy sor elektronikai újdonság is, melyek közül néhány már a konkurensnél is szerepel. De így együtt a Volkswagennek sikerült először összegyúrni a technikát. Az új Passatból száműzték a gyújtáskapcsolót, az új generációhoz már toll nélküli kulcs jár, amelyet a kormánytól jobbra elhelyezett “dokkoló állomásba” kell behelyezni indítás előtt. A motor a „Start/stop” gomb megnyomásával indul. Másik újdonság az elektronikus rögzítőfék, amely akár vészfékként is funkcionál. De van huzatmentes Climatronic, bi-xenon fényszórók kanyarvilágítással, Bluetooth-telefon, és az igazi nagy dobás az automatikus követésitávolság-szabályozás.
Ez a rendszer az elöl haladó autó távolságát figyelve képes beavatkozni a tempomat programba, és így igyekszik mindig a biztonságos követési távolságot tartani, ami autópálya menetben rendkívül hasznos.
Motorok
A méretes autó mozgatásáról hétféle motor gondoskodhat, melyek közül hat közvetlen befecskendezésű és új a sorozat kínálatában. Minden erőforrás teljesíti az Euro 4 követelményeit, és az elődtől eltérően ezúttal nem hosszában, hanem keresztben építik az autóba. A motorpaletta rendkívül széles, 102-től egészen 250 lóerőig terjed.
A négyhengeres közvetlen befecskendezésű FSI motorok alapból 115, és 150 lóerősek, kétliteres Turbó kivitelben pedig akár 200 lóerős is lehet. 2005 negyedik negyedévében érkezik a csúcsmodell, a 3,2 literes V6-os FSI. Dízelfronton is igen erős marad a Volkswagen, három PD TDI lesz elérhető az új modellben, a legkisebb a hengerenkénti kétszelepes 105 lóerős 1,9-es. Feltehetően nagyon népszerűek lesznek a kétliteres 140, és a később érkező, gyári tuningos, 170 lovas dízelek.
Az új motorokhoz új váltók is járnak, opcióként rendelhető a kettős tengelykapcsolós sebességváltó. A DSG-ben hat előremeneti fokozat van, rendkívül gyorsan vált és különösen a turbófeltöltésű, közvetlen befecskendezésű dízelekkel alkot ideális kombinációt. De emellett természetesen hagyományos Tiptronic automatát is lehet választani.
Olcsóbb
Az új Passat négy felszereltségi szinttel jelenik meg: Trendline, Comfortline, Sportline és Highline. Az alap Trendline sem fapados, hiszen rengeteg kényelmi és biztonsági berendezést kínál: kétlépcsős működésű első légzsákokat, valamint oldal- és függönylégzsákokat, elöl aktív fejtámlákat, ESP-rendszert, központi zárat, elektromechanikus szervokormányt, elöl elektromos ablakemelőket, Climatic félautomatikus légkondícionálót és CD-rádiót. Ez azt jelenti, hogy az 5,2 milliós 1,6-os modell azonos felszereltségben valamivel még olcsóbb is elődjénél.
Idén 2100 új Passat értékesítését tervezi a márka, melyből előreláthatólag 85%-ot tesz majd ki a dízel motorok aránya, ha ez megvalósul, minden bizonnyal ismét a Passat lenne itthon is a kategória éllovasa.