A hatalmas hajóparkkal rendelkező Viking Cruises magyarországi céges megjelenése érdekes módon egybeesett azzal, hogy az Orbán-kormány elhatározta: állami irányítás alá veszi a legnagyobb magyar dunai vállalatot. Németh Lászlóné egykori fejlesztési miniszter és Márton Péter, az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. egykori vezérigazgatója 2013 októberében jelentette be, hogy az állam 750 millió forintért megvásárolta a Mahart PassNave Kft. 51 százalékát a MASPED Zrt.-től.
Némethné az állami bevásárlás bejelentésekor arról beszélt, hogy a Mahart PassNave korábban is nyereségesen működött, állami kézben azonban még eredményesebb lehet majd. A miniszter arról egyetlen szó sem ejtett, hogy a növekvő eredményességet egy külföldi partnerrel összebútorozva képzeli el a kormány.
De arra sem volt kormányzati magyarázat, hogy az állam miért csak 51 százalékot vett meg a Mahart PassNave-ból, ha az általa üzemeltetett budapesti kikötők bevételeiből eleve komoly nyereséggel számolt. Nyitott kérdés maradt az is, hogy miért pont egy külföldi hajóvállalat kapott lehetőséget, hogy bevásárolja magát az kikötős cégbe. A Viking így egyik oldalon a Mahart PassNave klienseként a konkurenciához hasonlóan fizeti a hajók parkolási díját, az úgynevezett pontondíjat, a másik oldalon viszont tulajdonosként kiveszi a cégből a hasznot. Ezzel a megoldással a Viking sokkal jobb helyzetbe kerül a piac többi szereplőjénél, az állam viszont elesik a bevételek jelentős részétől.
A Viking Cruises néhány héttel az állam után vette meg a Mahart PassNave-ból a fennmaradó részt. Az eladó, a MASPED egy frissen alapított leányvállalatba, a MAPABE-Invest Kft.-be tette bele az eladásra váró kisebbségi tulajdonhányadot. Ez a kft., amelyet 2014 januárjában, a vásárlás lezárulta után Viking Hungary Kft.-nek neveztek át, jelenleg is összekötő kapocs a Mahart PassNave és a svájci anyacég között.
A magyar oldalon időközben változott a felállás: az államot egy ideje már nem az MNV Zrt. képviseli. A Viking a Magyar Turisztikai Ügynökséggel karöltve fölözi le a budapesti hajózáson keletkezett bevételeket. Németh Lászlóné ugyanis nem tévedett, a budapesti kikötőüzemeltetés nagyon jövedelmező üzletág, amelyben minden harmadik forint tiszta nyereségként jelenik meg.
A jegyzőkönyvek tanúsága szerint a Rogán Antal miniszter által felügyelt Magyar Turisztikai Ügynökségnek 18665, a Vikingnek pedig 17993 szavazata van a Mahart PassNave tulajdonosi taggyűlésében, és a két fél ebben az arányban részesedett az osztalékból is.
A Viking egyedül a 2018-as üzleti évben 500 millió forintos osztalékhoz jutott a Mahart PassNave bevételeiből. A budapesti belváros Duna-szakaszán a kikötésekért fizetendő pontondíj összege üzleti titok, de forrásaink szerint egy szállodahajó esetében nagyjából egymillió forint körüli összeggel lehet számolni. Ebből az következik, hogy abban az esetben, ha a Viking hajói kevesebb mint ötszázszor kötöttek ki a fővárosi rakparton, akkor nemhogy nullszaldós, de nyereséges volt a cég számára a budapesti kikötés.
A múlt héten a Viking Criuses egyik hajója, a Viking Sigyn sodorta el a Margit híd lábánál a Hableány sétahajót, amelynek a fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A svájci cégnek emellett még 142 hajója van világszerte.