Ha a robotok és emberek szókapcsolat környékén Steven Spielberget látjuk settenkedni (ezúttal a tizenkét producer egyike volt), kicsit mindenképp felkapjuk a fejünket. A vén róka Spielberg ugyanis mindig hozzátesz valamit ehhez a témához, leginkább, mint az egész munkásságában körbejárt “humán és valami más találkozása” problémakör adaléka. Shawn Levy rendező pedig egy sikeres könyvet dolgozott fel – ezek eredménye ez a film.
Charles Kenton (Hugh Jackman) egykori bokszoló robotbokszmeccseken szerepel: a nem túl távoli jövőben ugyanis ember irányította gépek állnak majd a kötelek közé. “A humán bokszban már nem volt pénz” halljuk a magyarázatot, miért szűnt meg a hagyományos ökölvívás. Kenton azonban ennek a sportnak is az alján kotorászik, meggondolatlan és önsorsrontó természete miatt lassan összecsapnak a feje felett a hullámok. Ráadásul régóta különálló felesége is meghalt, így Kenton közös gyerekükkel, Maxszel is kéne kezdjen valamit – szívesen lepasszolná anyjuk rokonainak, akik a gyámjuk szeretnének lenni.
Az apaként és üzletemberként, és sportolóként is megbukó Kenton nyakában azért csak ottmarad a kis Max, és a hollywoodi szabályok szerint innentől rá irányul a reflektorfény. A fiúk közül ő lesz az, aki sok mindenre megtanítja apját, miközben a szeméttelepről összeszedett vacak kis robotjával megkezdi bokszolói karrierjét.
Első ránézésre kiszámítható és nyomasztóan didaktikusnak tűnik a Vasököl, de szerencsére a humora ad annyi lendületet neki, hogy a néha meglepően ügyetlen termékelhelyezésekkel tarkított akciójelenetek, a boksztörténetbe oltott családi szál ne legyen unalmas. Jackman sajnos túljátszik, Evangelyne Lily leginkább a lábát mutogatja, de a Maxet megformáló Dakota Goyo megoldja a főszereplő kérdését. A humor nemcsak vicces beszólásokat jelent, a szereplők néha kiszólnak a filmből (érkezik egy utalás a hollywoodi kutya-gyerek aranyszabályra, és a gépbokszot is többször kezeli ironikusan a forgatókönyv). Ezenkívül elég sok és szemérmetlen utalás van Stallone-filmekre (Rockyk és Túl a csúcson) – a felnőttek ezért, a gyerekek pedig az elsődleges történetért élvezhetik azért végső soron a Vasökölt (anyukák és serdülő lánykák pedig Jackman felsőtestében gyönyörködhetnek).
Kinek ajánljuk: akik mindig tudnak szurkolni az alulról érkezettekért
Kinek nem: akik szerint apa nem tanulhat a fiától