Tech

Nem baj, ha a gyerek kezébe tabletet adunk, ha értékes a tartalom

Horváth Dorka könyvkiadói családban nőtt fel, hobbiból blogolt, a Corvinuson a doktoriját pedig már e-learningből írta. A BOOKR Kids alkalmazása 2015-re készült el, és azóta is töretlen a sikere. A BOOKR-ben szinte minden korosztály megtalálja az örömöt: mesék, versek és ajánlott olvasmányok várnak mindenkit. Animációkkal köthetik le a szülők a gyerekeket, megszerettethetik velük az olvasást, vagy megtaníthatják nekik a betűket. Az elmúlt három évben a csapat tartotta magát a minden héten egy új mese elvéhez, és mostanra már külföldön is ismerik a BOOKR-t, Kínába például egy angol nyelvtanulást segítő appot fejlesztettek. Az alapító Horváth Dorkával beszélgettünk az új tervekről, és arról, hogy miben segít a gyerekeknek a BOOKR Kids, hogyan fejlődhetnek a digitális technika segítségével.

A BOOKR Kids applikáció 2015-ben indult el. Változott bármit a koncepció az elmúlt három év alatt?

Az induláskor egy alkalmazást fejlesztettünk, ami a magyar piacra készült annak érdekében, hogy igazolja a technológiát, és azt, hogy van rá valós igény. Egyszerűbb volt a formátumunk is: animált e-book hangoskönyvvel. Ma már egy sokkal komplexebb meseélményt nyújtunk a legkisebbeknek izgalmas animációkkal, valamint több mint háromszáz játékmotorral, amelyeket a lapok közé rejtünk, minden esetben a tartalomhoz illeszkedően. A gyerek, így a történet megismerésével együttesen tud fejlődni. A BOOKR Kids bizonyítottan fejleszti a szövegértést, az olvasási készséget, a kreativitást és a motorikus képességeket.

Digitális generáció

Sorozatunkban olyan embereket mutatnunk be, akiknek a digitalizáció új világokat és új lehetőségeket nyitott meg. Megismerhetik a magyar pulit, amely a holdra indul, illetve a férfit, akinek amputálni kellett a jobb kézfejét, illetve bal karjának egy részét, de nem adta fel, ma már a karjában van a technológia. Bemutatunk két olyan magyar startupot, amiről a fél világ beszél. Ők a digitális kor gyermekei.

2015 óta pedig kinőttük a magyar piacot: Csehországban, Norvégiában vagyunk jelen egy-egy alkalmazással, ráadásul decemberben Kínában és Németországban bővülünk.

A magyar nyelvű alkalmazásban jelenleg hány könyv érhető el?

Több mint háromszáz könyv található a magyar könyvtárunkban, amelyet immáron ötezer család használ napi szinten fizetős konstrukcióban és húszezer ingyenesen.

Szerinted helyettesítheti a papíralapú könyv a digitálisat, vagy fordítva?

Inkább kiegészíti. A papírtól nem szeretnénk elszakadni, hanem próbáljuk az olvasás felé terelni a gyerekeket, akiket ma már sokszor könnyebb a képernyőn keresztül megszólítani. Ugyanazt a tartalmat kezeljük, csak más formátumban, és bízunk benne, hogy ha a gyerek megszereti nálunk magát a történetmesélés élményét valamint a könyvek világát, akkor később a könyvesboltban is lelkesen és érdeklődve nyúl majd egy egy szereplő vagy könyv után. Ezt ma már empirikus kutatások is igazolják és a kiadói partnereinktől is pozitív visszajelzések érkeznek. Érdekes a könyvpiac modernkori fejlődése, hiszen a digitális és a print kéz a kézben növekszik.

Mennyire fontos része BOOKR Kidsnek, hogy a gyerekek megismerkedjenek a digitális technikával?

Digitális kompetenciafejlesztéssel is foglalkozunk, hároméves kortól ajánljuk az alkalmazásunkat, tehát óvodai korban a gyerek már hallgathat meséket, játszhat a szereplőkkel. Viszont ebben az életkorban sokkal statikusabbak az animációink, mivel nem jó, ha ebben az életkorban túl sok különböző vizuális inger éri.

A mobileszközök abszolút központi szerepet játszanak egy család mindennapi életében. A kisebbek is látják, hogy fontos, és ők is szeretnék megismerni azt, amit anya és apa alig enged ki a kezéből. Mi ezért olyan tartalmat ajánlunk, ami nem szakad el a klasszikus értékektől, mégis érdekes és izgalmas, leköti a gyereket.

Tanulást segítő opciótok is van, ez hogy néz ki pontosan?

Létrehoztunk egy külön alkalmazást oktatási intézmények számára, a BOOKR Sulit.  2017-ben készült egy nagy horderejű kutatás a MOME, a Szegedi Tudományegyetem és az Elte bevonásával, ahol ötszáz gyerek bevonásával kutatták a módszertanunkat. Az eredmények alapján kiderült, hogy az alkalmazás hatékonyan építhető be az oktatás folyamataiba. Bizonyítottan fejleszti a szövegértési képességet, és támogatja az olvasási készséget.

Sikerült akkreditáltatni a pedagógiai módszertani csomagunkat is kormányzati szinten, így januártól több ezer gyerekhez fog eljutni a BOOKR Suli pályázati forrásból.

Visszatérve a mindenki számára elérhető BOOKR Kidsre, hány éves korig ajánljátok az alkalmazást?

Háromtól 12-13 éves korig, hatodik osztályig készítünk meséket és ifjúsági regényeket. A legidősebb korosztálynál már olyan könyvekkel találkozhatunk, mint a Tanár úr kérem vagy a Kis herceg illetve a modern irodalom kedvenceivel is megismerkedhetnek a gyerekek, mint Lackfi János vagy Varró Dani művei. Itt már igyekszünk kicsit máshogy hozzányúlni a tartalomhoz, több a tudás, szövegértés alapú feladat. Vizuálisan is egy komolyabb stílusban dolgozunk, bízunk benne, hogy a hatodikosokat is le tudjuk kötni.

Azt lehet tudni, hogy melyik korosztály szereti a leginkább a BOOKR-t?

A legtöbben talán az olvasni tanulók használják, mert aki éppen a betűk világával ismerkedik, óriási sikerélményként éli meg egy-egy könyv elolvasását, meghallgatását a feladatokból fakadó pozitív visszajelzést. Büszke rá, hogy elolvasott egy könyvet. Ezt mi kis díjakkal honoráljuk az alkalmazáson belül, a dicsőség polcára gyűjtheti a könyv-trófeáit. Van egy szövegkiemelő, karaoke funkciónk is a kezdők számára, mely segítségével követhetik a szemükkel a szöveget, miközben hallgatják a mesét. Ez beindítja a kognitív tanulást, így könnyebben tudnak túljutni a gyakorlással járó nehézségeken.

Vannak új terveitek is a jövőre nézve?

Rengeteg ötletünk van! Jövőre Kínában és Németországban terjeszkedünk, új piac, új lehetőségek, új technológiák. A fejlesztési vezetőnkkel együtt álmodtunk meg egy tabletállványt, ami 3D nyomtatóval nyomtatható és lapra szerelhető, egy augmented reality megoldással pedig mikroszkóppá alakítható. Dubajban, a EDEX konferencián mutattuk be a prototípust, és imádta a közönség. Jövőre ebből szeretnénk egy dobozos terméket készíteni. Ez is egy igazi szerelemprojekt, csak úgy, mint a Mesetár.

Kiemelt kép: Horváth Dorka

Szponzorált tartalom

A cikk a Telekom támogatásával készült. A MOST generáció számára a Telekom a digitális világ minden eszközét biztosítja, hogy innen is bármit elérhessenek és bármit megváltoztathassanak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik