A Nissan néhány évvel ezelőtt újra életre hívta legendás sportautó sorozatát, a Z-t. A gyönyörű, klasszikus sportautó hagyományok szerint készülő 350Z-t először csak a tengerentúlon forgalmazták, de a nagy érdeklődés miatt Európában is megkezdték az értékesítést.
Sportos design
A 350Z formaterve káprázatos, nagyon lendületes, és kifejezetten sportos. Ebben nyilván komoly szerepe van a többek szerint a Porschékra emlékeztető vonalvezetésnek is. Ettől függetlenül a Z valódi egyéniség. A hatalmas légbeömlők és a 18 colos kerekek alatt megbúvó irdatlan méretű Brembo fékek még az avatatlan szemlélődőt is pillanatok alatt meggyőzik, hogy a 350Z ízig-vérig valódi sportautó. Itt nincs szó kényszeredett szükségmegoldásról, mindent a féktelen száguldásnak rendeltek alá. Ez az atmoszféra az utastérre is jellemző.

Belül nyoma sincs a mostanában divatos csicsás formatervnek, minden egyszerű és funkcionális. A helykínálat sportautóhoz mérten kitűnő. Az ülések sportosra formázottak, a kormány remek fogású, a műszerfal pedig valósággal körülöleli a sofőrt. A kormány mögül a vezetőre merednek a magasságban állítható műszerek. Ezek mellett további három, apró kerek műszer trónol a középkonzol tetején. Ezek informálják a sofőrt az olajnyomásról és az akku töltöttségéről, de az igazi érdekesség a fedélzeti számítógép kijelzője, amelyen helyet kapott a versenysportból ismert köridőszámláló is. Ugyanitt lehet beállítani a váltásra figyelmeztető fordulatszámértéket és jó néhány finomságot is.
A szinte versenyautósan egyszerű utastérben az összeszerelés minősége japánosan precíz, de a felhasznált anyagok a gyönyörűen varrott narancsszínű bőrtől eltekintve sajnos csak középszerűek. Ettől függetlenül az utastér összhatása mégis kitűnő. Az egész autó lényéből egyszerűen árad, hogy a Z száguldásra termett.
Nagyon megy
|
Az indulást némileg megnehezíti a komoly izomerőt igénylő kuplung, amely a versenyautókhoz hasonlóan olyan, mintha szinteres lenne, nagyon csúsztatgatni nem lehet, így az autóval a mozgás kicsit darabos. Ez nem baj, hisz így minden pillanatban érezzük, hogy micsoda fenevadat kell kordában tartani.
Jól sikerült rajt esetén 5,9 másodperc kell a százas sprinthez, de óra szerint akár 260-nal is repeszthetünk. Az autó teljesítménye annyira nagy, hogy a volán mögött úgy érezzük, nincs megoldhatatlan közlekedési helyzet, bárkit bármikor könnyedén lekörözünk. A 350Z-vel teljesen más dimenzióban lehet autózni, amit sajnos a többi autós nem ismer, és így néha kiszámíthatatlanul reagál a mögé érkező fenevad láttán.
De ettől függetlenül is óvatosan kell bánni a Z-vel, mert kanyarban a menetstabilizáló elektronika ellenére is idegesen viselkedik. Aki némi gyakorlással megtanul bánni az autóval, az az ESP-t kiiktatva az önzáró diffinek köszönhetően nagyon látványos farolásokat csinálhat. A gázzal azonban óvatosan kell bánni, főleg nedves úton, mert ilyenkor hajlamos keresztbe tenni a farát. Ezért esőben az ESP gyakorlatilag életmentő.
Brembo fékek
A bődületes teljesítményhez nagyon komoly futómű párosul, amely meglepő módon még a budapesti utakon is komfortos marad. Persze azért így is kőkemény, de legalább a kisebb kátyúkat gond nélkül veszi ,és emellett a Nissant valósággal odaragasztja az úthoz, oldaldőlés persze nincs, és a kanyarok olyan hihetetlen sebességgel abszolválhatók, hogy az már szinte a fizika határait súrolja.
A gyakorlatban nagyon őrültnek kell lenni ahhoz, hogy igazán kiautózzuk a Z határait. Ha esetleg valaki mégis megpróbálja, nagy hasznát veszi a versenysportból érkező, átalakított Brembo fékrendszernek, melynek köszönhetően az autó elementáris erővel képes lassulni.
Értékelés
|
Az elképesztő teljesítmény és a férfiasan kemény kezelőszervek miatt azonban csak azok élvezik igazán, akik képesek uralni. A Z közel 13 milliós árában gyakorlatilag minden benne van, ami egy ilyen kaliberű sportautótól elvárható, ilyen szintű technikáért ennyi pénz sem sok.
