Egyre több a repülésbiztonságra kockázatos lézerzavarás Magyarországon, az idén eddig közel száz bejelentés érkezett a HungaroControlhoz. Csak októberben kilencszer jelezte valamelyik repülőgép személyzete, hogy lézer zavarta őket felszállás vagy leszállás közben. A HungaroControl minden esetben azonnal megteszi a szükséges intézkedéseket.
Egy kézben hordható lézerrel akár tíz kilométerről is rá lehet világítani úgy a repülőgépre, hogy a fénye megzavarja a pilóta látását, elterelje a figyelmét, olvasható a HungaroControl Zrt. közleményében.
Hozzáteszik, komoly kockázata van annak, ha leszállás vagy felszállás közben a manővert végrehajtó személyzet, csak egy rövid időre is elveszíti az éleslátását, így a lézerzavarás komoly biztonsági kockázatnak minősül a légi közlekedésben. Fontos, hogy a szülők felhívják a gyerekek figyelmét is arra, hogy a lézer nem játék, a repülőgépeket megvilágítani pedig veszélyes.
Magyarországon, az idén eddig közel száz bejelentés érkezett a HungaroControlhoz. Csak októberben kilencszer jelezte valamelyik repülőgép személyzete, hogy lézer zavarta őket felszállás vagy leszállás közben, de már novemberben is érkezett két ilyen jelzés. A HungaroControl az ilyen eseteket minden alkalommal haladéktalanul jelenti az illetékes hatóságnak.
Magyarországon is volt már arra példa, hogy a pilótát annyira elvakította egy lézer fénye, hogy a másodpilótának kellett átvennie a gép irányítását. Az egyik legsúlyosabb eset másfél évtizeddel ezelőtt történt, amikor lézersugárral vakították el egy utasszállító repülőgép mindkét pilótáját, akik közül a kapitánynak sikerült időben visszanyernie látását, de a másodpilóta a leszállást követően sem jött rendbe teljesen.
A HungaroControl felhívja a figyelmet arra, hogy a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.
(kiemelt kép: Thinkstock)