Legkevésbé lényeges a boltválasztásnál általában a magyar vevők számára a lehetőség a bankkártyás fizetésre, az üzlet parkolójának mérete. Meglepő módon a szolgáltatásokat, akciókat és promóciókat is alacsonyan értékelik a fogyasztók.
A háztartásokat fontos szempontokból reprezentálja az a vásárlásokért felelős 1000 személy, zömében háziasszony, akit a GfK megbízottai személyesen kérdeztek meg vásárlási szokásaikról. A 2003 őszén végzett felmérés eredményeit összegző Shopping Monitor című tanulmány idén ötödször jelent meg. A kutatás célja feltárni a vásárlási szokásokat, ahogyan azokat a fogyasztók látják.
A háziasszonyok legnagyobb része még mindig kis boltban költi el a legtöbbet élelmiszerre. Második helyen a hipermarket áll, majd a diszkont következik és a szupermarket. A kis bolt a fő bevásárló hely a megkérdezettek 34 százaléka számára. Kiemelkednek közülük a havi nettó 40 000 forintnál kisebb jövedelmű háztartásban, továbbá a 20 000 lakosúnál kisebb településen élők.
A hipermarketet jelölte meg legkedveltebb bolttípusa gyanánt a válaszadók 29 százaléka. Főleg 40 év alatt, havi 120 000 forint nettó jövedelem feletti háztartásokban, illetve Budapesten és Pest megyében adják ki hipermarketben élelmiszerre a legtöbb pénzt.
A diszkontot tartja fő bevásárló helynek a háziasszonyok 21%-a. Köztük legnagyobb arányban a 60 év felettiek és a budapestiek. Ennél a bolttípusnál a döntés gyakran nem a vevőkön múlik, hanem azon, hogy működik-e a lakóhelyük közelében diszkont.
Szupermarketben adja ki élelmiszerre a legtöbbet a háziasszonyok 11 százaléka. Szintén a budapestiek és a diplomások körében nagyon népszerű ez a bolttípus. Megjegyzendő, hogy a bolttípusok kedveltsége véleményeken alapul, és nem a piaci részesedéseket tükrözi, hanem a vásárlási szokásokat.
Hipermarketben leggyakrabban vásárolt termékek a mosó- és tisztítószereken kívül az alapvető élelmiszerek, mint például a liszt és a cukor. Szupermarketben a mosó- és tisztítószerek mellett leggyakrabban említették a teát és a kávét. Kis boltban veszik leggyakrabban a tejet és a tejterméket, a friss kenyeret és a péksüteményt.
A diszkontban legtöbbször vásárolt kategória az alapvető élelmiszer a teával és a kávéval együtt.
A szaküzletek jelentősége általában csökken. Friss húst, továbbá zöldséget és gyümölcsöt azonban még mindig sokszor vesznek hentesnél, illetve zöldségesnél. Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül az árszínvonalat tartják legfontosabbnak a havi 40 000 forintnál kisebb nettó jövedelmű háztartásban élők. Az áru frissessége és minősége különösen Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint az 50 000 lakosúnál nagyobb vidéki városokban számít. A választékot legnagyobb mértékben a havi 80 000-120 000 forint közti jövedelemmel rendelkező háztartásokban élők számára fontos.
