Javaslatuk lényege, hogy a doktorandusz-hallgatók, akik jelenleg nem kaphatnak diákhitelt, igényelhetnék az állami ösztöndíj 125 százalékát, de a diákhitelhez hasonlóan választhatnának kisebb hitelösszegeket is. Jelenleg doktori képzésben mintegy 7.200 hallgató vesz részt, közülük 2.900 az állami ösztöndíjasok száma, akik 79.200 forintos juttatásban részesülnek havonta.
A szövetség elképzelése szerint a hitel-ösztöndíjat bárki igényelhetné, aki nappali tagozatos doktorandusz képzésben vesz részt. „A konstrukció lényege, hogy amennyiben a hallgató a doktori fokozatot a szerződéskötéstől számított két éven belül megszerzi, úgy a hitel részben ösztöndíjjá alakul, azaz kisebb lesz a visszafizetési kötelezettség” – ismertette javaslatukat a DOSZ vezetője.
Ebben az esetben a kamatokat az oktatási tárca vállalná át, ami a teljes összegnek hozzávetőlegesen 30 százaléka lenne. Ugyanakkor a DOSZ javaslata szerint, ha a hallgató egy éven belül megszerzi a doktori fokozatot, a kamatokon túl a mindenkori állami ösztöndíj éves összegével egyező visszafizetés alól is mentesülne.
Csizmadia József szerint ez az államnak is megérné, hiszen az aki ösztöndíjat, hitelt igényelne, már egy-két évvel korábban adófizetővé válna, továbbá a képzés hatékonysága is jelentősen javulna az abban résztvevők és a ténylegesen tudományos fokozatot szerzők arányát tekintve, tehát a fajlagos költség is csökkenne.
Hozzátette: ha a kutatónak a fokozatot nem sikerül megszereznie két éven belül, akkor a kedvezményes diákhitellel azonos hitelfizetési és törlesztési kötelezettség állna fenn. A DOSZ elnöke a rendszer előnyei közé sorolta, hogy a kedvezmény komoly ösztönző erővel hatna a doktori fokozat megszerzésére. Legfontosabb előnye pedig az lenne, hogy a kifizetés akkor történne meg, amikor a hallgatónak arra leginkább szüksége van. Véleménye szerint az sem lehet kétséges, hogy így a valóban megfelelő teljesítményt nyújtók kapnának támogatást.
Csizmadia József szerint a konstrukciót már 2005-től be lehetne vezetni. A DOSZ elképzeléseiről egyeztetett az oktatási tárca vezetőjével és a felsőoktatási helyettes államtitkárral is, akik, mint közölte, pozitívan reagáltak a javaslatra.
