– A hazai kis- és középvállalatokra nem jellemző a külső tanácsadók igénybevétele.
– Valóban, ebben a vállalati körben ez nem része a cégkultúrának. Talán kicsit félnek is tőle a kisebb cégek, s hát arról se feledkezzünk meg, hogy a szervezeti tanácsadás, illetőleg a külső cég által végzett átvilágítás meglehetősen drága mulatság.
– Tegyük hozzá, nem a szervezeti tanácsadás az egyetlen, amivel szemben a hazai kkv-szektor bizalmatlan, hiszen hasonló a helyzet a hitelfelvétellel is.
– Nos, éppen az a missziónk, hogy a magunk területén oldjuk ezt a bizalmatlanságot, s bizonyítsuk, nem csak drágán lehet hozzájutni hasznos és a vállalat szempontjából releváns információkhoz. Ráadásul olyan modellt dolgoztunk ki, melyben a költségeket gyakorlatilag nagyvállalatok vállalják át az ügyfelektől.
– Nem gondolja komolyan, hogy besétál az irodájukba a kkv vezetője, s ingyen megtudakolhatja, amit a cégéről tudnia kell!
– Nem egészen, de majdnem. Annyi a különbség, hogy nem az irodába sétál be, hanem bejelentkezik egy online felületre. Az Üzlet &Siker Minősített Vállalkozása pályázaton regisztrálja a cégét, majd megadja az elemzéshez szükséges pénzügyi adatokat, szervezeti információkat, s mi ezek alapján grafikonokkal illusztrált szöveges diagnózist készítünk, sőt konkrét fejlesztési javaslatokat fogalmazunk meg. Ezen felül a vezető megismerheti cége pozícióját a teljes hazai piacon és a terméke helyét a nemzetközi piacon egyaránt.
– Mi az elemzés alapja?
– Az online rendszerbe bejelentkező cégvezetőkkel egy úgynevezett második generációs kérdőívet töltetünk ki. Ez azt jelenti, hogy nemzetközi alapkutatásra épül a diagnózis. Bizonyos szervezeti dimenziók és az üzleti teljesítmény között ugyanis szoros kapcsolatot tártunk fel az említett vállalati körben. A kérdőívre adott válaszok alapján az algoritmus erre a kapcsolatrendszerre épülve ad értékelést és tanácsokat. Természetesen nem arra kell gondolni, hogy valamiféle „tervrajzalapú” mérnöki munkaként fogjuk fel a szervezetfejlesztést. Sokkal inkább kölcsönös tanulási, alkalmazkodási folyamatként, melynek központi eleme az interakció.
– És minek alapján pozícionálják a cégeket?
– Ebben, különösen a nemzetközi piacon való pozícionálásban, a brüsszeli Európai Versenyképességi Központ adatbázisa van segítségünkre. Így a nálunk regisztrált cégeket számos dimenzió mentén össze tudjuk vetni hasonló profilú és piaci helyzetű európai cégekkel. Persze, egészen más a nyugat-európai cégkultúra, hiszen ott a kisebb cégek is igénybe veszik szervezeti tanácsadók szolgáltatásait, de én bizakodó vagyok!
– Az IQ ConsultinG a hazai nagyvállalati kör egyik vezető tanácsadó cége. Mit várnak a kkv-piactól?
– Elsősorban kíváncsiak vagyunk, annál is inkább, mert úgy gondoljuk, ma nálunk igazi fejlődési potenciál épp a kis- és közepes vállalati körben van, miközben alig valamit tudunk ezekről a cégekről. Sőt, talán nem túlzás azt állítani, hogy maguk a cégek, illetve vezetőik sem tudnak igazán sokat saját magukról. Persze, nem a legkisebbeket célozzuk, mert egy néhány személyes mikrovállalkozást azért nyilván átlátnak a tulajdonosok. Igazán érdekesek azonban a közepes cégek, mondjuk úgy 10 milliárd forintos bruttó éves árbevételig. Azok a cégek, amelyeket úgy jellemezhetünk, hogy stabil üzleti modellel működnek. Ebben a körben már felvetődhetnek olyan kérdések, amelyek tanácsadót igényelnek.
– Sikeres nagyvállalati tanácsadói gyakorlat után most a középvállatokra is fókuszálnak, ez trendgyanúsan hangzik.
– Valóban a globalizációs trendek a világgazdasági jelentőségű nagyvállalatok után a ’90-es években elérték a regionális középvállalatokat is. Sőt, most már az is látható, hogy a kisebb vállalkozások sem működhetnek aktív nemzetközi kapcsolatok nélkül. Mielőtt azonban a szóhasználat zavart okozna, szögezzük le, hogy az európai értelemben vett kisvállalat – méreteit és forgalmát tekintve – a hazai középvállalatnak felel meg.
– Mikor indul a kampány?
– Terveink szerint szeptembertől lesz publikus a Sanoma Budapest Rt. által fenntartott regisztrációs felület, s a jelentkező cégeknek egy hónapjuk lesz a kérdőívek kitöltésére. Ezzel egyben megújul az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása pályázat eddigi rendszere is. Erről egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy az Üzlet&Siker a jövőben versenyképességi és gazdasági dimenziók alapján fogja rangsorolni a cégeket. Annyi azonban már most bizonyos, hogy nemcsak a győztesek járnak majd jól a versennyel, hanem minden résztvevő vállalat értékes információkhoz jut, költségmentesen.
Magyar Péter cáfolta, hogy Lázár János embere lenne
Nem hisz az európai egyesült államokban, illetve abban, hogy az ellenzék helyett Brüsszel fogja Orbán Viktort leváltani.