Loyola de Palacio közlekedési kérdésekért is felelős biztos szóvivője hozzátette, hogy vezető beosztású amerikai és európai repülésügyi illetékesek pénteken a bizottság szervezésében technikai megbeszélést tartanak erről és a légi közlekedés biztonságával kapcsolatos más kérdésekről; döntések meghozatala azonban ezúttal még nem várható.
Amerikai részről a múlt év utolsó napjaiban kezdeményezték e kérdések megvitatását, egyelőre azonban nem világos, hogy csak néhány meghatározott járatot érintő vagy tágabb hatókörű intézkedésekre gondol-e az amerikai fél. Az is a tisztázandó kérdések közé tartozik, hogy a légi rendészek felfegyverzett rendőrök lennének-e – mondta Gilles Gantelet.
Felhívta a figyelmet arra, hogy mivel az elképzelések a járatok rendőri védelmével kapcsolatosak, a brüsszeli bizottság hatásköre erre a területre nem terjed ki. A rendőrségek közötti együttműködés ugyanis az EU úgynevezett harmadik pilléréhez tartozó – alapvetően kormányközi – ügy, amelyben a bizottságnak nincsenek döntéshozói jogosítványai.
A szóban forgó biztonsági intézkedésekről ezért az érintett országoknak kétoldalú alapon kellene megállapodásra jutniuk az Egyesült Államokkal. A bizottság azért vállalta a tanácskozás megszervezését, mert egyetért azzal, hogy a légi közlekedés biztonságát ismét a figyelem középpontjába kell állítani.
A szóvivő szerint sem várható azonban, hogy az európai országok már most közös álláspont alapján tárgyaljanak ezekről a kérdésekről. Az EU-tagállamok közül például Svédország, Portugália és Spanyolország sem ért egyet az amerikaiak által javasolt intézkedésekkel, a pilóták és a közlekedési dolgozók szakszervezetei pedig általában hevesen ellenzik azokat.
Mindenesetre az amerikaiak részéről egyelőre nem érkeztek konkrét javaslatok arra, hogy általánossá kellene tenni a fegyveres rendőrök alkalmazását a repülőgépek fedélzetén; a jelek szerint egyelőre csak néhány veszélyeztetettebb járatra, illetve intézkedések eseti alapon történő alkalmazására gondolnak – közölte a szóvivő.