Kedden 12 óra körül összeomlott a négysávos A10-es autópálya Genovánál lévő hídja – írja az AFP hírügynökség jelentése alapján a Welt. Több autó is a mélybe zuhant,
30-35 személygépkocsi és három teherautó zuhanhatott a 45 méteres mélységbe.
Eddig két embert sikerült élve kiszabadítani a romok közül, őket helikopterrel vitték kórházba.
🆘 #A10 Motorway bridge collapsed in #Genoa. @russian_market @LJucca @reuters_italia pic.twitter.com/bFlC0KNh3b
— Rules & Markets (@rulesandmarkets) August 14, 2018
Az A10-es autópálya Morandi nevű hídjának 80 méter hosszú szakasza zuhant 50 méteres mélységbe felhőszakadáskor. A híd egy folyót és ipari területet ível át. A tűzoltóság szerint több tucat autó lehet a törmelék alatt, szükséges lehet a katasztrófaelhárítás kiterjesztése, mert gázcsövek is megsérülhettek.
A hatóságok szerkezeti problémákra gyanakodnak, a baleset egy hatalmas viharban történt.
Ennyire fontos híddal Európában évtizedek óta nem történt ilyen súlyos tragédia. Elfogadhatatlan, hogy egy ilyen forgalmas hidat úgy építsenek meg, hogy ilyen omlás történhet. A híd középső szakasza szakadt le
– mondta kedd délután Edoardo Rixi olasz közlekedésügyi miniszter a tragédia helyszínén.
A tragédiáról amatőr videó készült:
Nincs magyar érintett
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közölte, a jelenlegi információk alapján nincs magyar érintettje a genovai hídomlásnak. Hozzátették, a milánói magyar főkonzulátus folyamatos kapcsolatban áll az illetékes olasz hatóságokkal és kórházakkal.
A főkonzulátus ügyeleti telefonvonalára magyar állampolgártól segélyhívás nem érkezett.
Szemtanú: láttam a hidat, ahogy összeomlik előttem
Az olasz napilap, az Il Giornale internetes verziója egy genovai szemtanút idéz. A férfi az autójában ült, amikor látta összeomlani a hidat. Davide Ricci így számolt be a tragédiáról: „drámai volt – először a központi pillér tört össze, aztán a többi is leomlott.” A bolzanetói férfi Nervi felé tartott autójában, amikor látta a híd leomlását. A polceverai töltés (rakpart) mentén haladt, méghozzá dél felé, amikor leomlott a híd. A törmelékek húsz méterre a kocsimtól értek földet – mondta. Az egészre alig emlékezett a sofőr, aki szerint mindez olyan volt, mint egy villámcsapás érte volna. Mindezek után a többi autóssal együtt megállt, illetve megrekedt a törmelékek között. A rendőrök és a hatóságok ezután az utakat megtisztították a törmeléktől, hogy a mentők a tragédia helyszínére siethessenek.
A hatvanas évek óta állt a híd
A Morandi-hidat az olasz köztársasági elnök, Giuseppe Saragat avatta fel 1967. szeptember 4-én, egyes források szerint 1963 és 1967, mások szerint több idő, azaz hat év alatt építettek fel. A híd Genova két negyedét, Sampierdarenát és Corniglianót kötötte össze a Genovából Savonába vezető A10-es autópályán. A létesítmény a tervezője nevét viselte, akit Riccardo Morandinak hívtak. A hídnak az a része omlott le, amely Sampierdarena ipari negyedét, illetve a Polcevera folyócskát ívelte át. Az átkelőhely 1182 méter hosszú és 45 méter magas volt. A betonpillérei 90 méter magasak voltak. Az Il Giornale című olasz lap felveti, hogy a talaj megsüllyedése okozhatta a tragédiát, de természetesen ezt a későbbi vizsgálatoknak kell megerősíteniük.
A híd ép állapotában ilyen volt:
Questo è lo stato del ponte #Morandi il 26 febbraio 2017, dopo 1 anno 5 mesi e 18 giorni è inevitabilmente crollato. L’immagine non lascia spazio a valutazioni fatte di “pancia”. #Genova pic.twitter.com/kx0mC1frAx
— Carmelo (@romanocarmelo__) August 14, 2018
Az olasz közlekedési miniszter szerint súlyos tragédia történt.
Áder János mély megrendüléssel értesült a tragédiáról, amely számos emberéletet követelt. Az államfő őszinte részvétét és együttérzését fejezte ki olasz kollégájának és az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek pedig mielőbbi felgyógyulást kívánt.
Cikkünket frissítjük.
Kiemelt kép: MTI/EPALuca Zennaro