Winkler-Virág András az Állami Autópályakezelő Rt. szóvivője a Napi Gazdaságnak nyilatkozva elmondta, hogy a mobilon keresztül történő érvényesítés akár már idén megvalósulhat, míg az elektronikus rendszert 2008 előtt vezetnék be.
Az ÁAK egyébként ez évtől vezette be a 12 tonnát meghaladó járművekre vonatkozó egynapos matricát, a személyautók utáni díjfizetésben pedig 2003-ban történt lényegi változás. Kezdetben szezonális jelleggel, majd pedig az egész évre vonatkozóan bevezették a felhasználást jobban tükröző négynapos matricát, így ma négynapos, tíznapos, havi és éves vignetták állnak rendelkezésre.
A FigyelőNet információi szerint a mobiltelefonos fizetés csak az egyik elképzelés, a másik tervezet szerint mikrohullámú érzékelők pálya menti telepítésével és az autókban elhelyezett beltéri vevőegységekkel mérik majd az autópályán leautózott kilométereket, és a hónap végén egyszerűen kiszámlázzák az autósnak.
A rendszer a Németországban bevezetett technológiát követné, amelynek előnye, hogy fedélzeti egysége olcsó, használata egyszerű. Hátránya viszont, hogy sok út menti berendezésre van szükség, ezért kiépítése igen költséges. Hosszabb távon a rendszer jobb tecnikai feltételi miatt alkalmas lehet olyan feladatok ellátására mint a flottakövetés vagy a helyzetmeghatározás.
A jelenlegi matricás rendszer cseréje mellett szól, hogy az ígéretek szerint jelentősen bővülő autópálya-szakaszok üzemeltetése csak a minden szakaszra érvényes matricák árának jelentős emlelése mellett valósulhatna meg, amely nem tesz lehetővé semmiféle differenciálást a tényleges használat alapján.