Daniel Ricciardo és a Red Bull kapcsolata négy éves múltra tekint vissza, ám meglehet, a 2019-es esztendőt már más autóban kezdi az ausztrál pilóta. A szerződése ugyanis a szezon végén lejár. Ha távozik, és máshol istállónál köt ki, úgy dőlnek a dominók.
A jövő évi pilótapárosok kialakulásának éppen ezért az egyik, ha nem a legfontosabb szereplője Ricciardo, aki 2014-ben, az első Red Bull-os évében rögtön a négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel csapattársa lett, akit az év végi összetettben sikerült is megelőznie. A német után 2015-ben Danyiil Kvjatot szerződtették mellé, majd 2016-tól a nagy tehetségnek kikiáltott Max Verstappent.
A 2018-as idényben bombaformában versenyzik, Sanghajban és Monacóban még nyerni is tudott. Az összetett pontversenyben jelenleg a negyedik helyen áll. Az F1-es nyár egyik legnagyobb kérdése, hogy a 2019-es szezont majd hol kezdi meg a jelenlegi pilótapiac legnagyobb neve.
A erőviszonyok és hírek alapján Ricciardonak akár négy opciója is akadhat a jövő évre nézve:
- marad jelenlegi csapatánál, a Red Bullnál,
- Mercedes: Valtteri Bottas helyére igazolnák le,
- Ferrari: Kimi Räikkönen megüresedő ülésére szerződtetnék le,
- McLare-Renault: a visszavonuló Fernando Alonso helyét venné át.
1. Red Bull
Ha egy olyan autót adhatunk neki, mint amit Kínában adtunk, akkor miért akarna bárhol máshol versenyezni?
– nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner még Sanghajban. Jelenleg egyértelmű, hogy a Red Bull szeretné megtartani 2019-re is a Ricciardo-Verstappen párost, azonban az ausztrál versenyző szándékai már nem ennyire egyértelműek.
Ricciardón érződik, hogy szeretne már a világbajnoki címért harcolni a királykategóriában, még akkor is, ha ehhez el kell hagynia nevelőcsapatát, a Red Bullt. A jelenlegi helyzet azt mutatja, hogy az istállónak egyértelmű bajnoki esélyei nincsenek, ami részben köszönhető a motorpartnerüknek, a Renault-nak.
Ami pedig a jövőt illeti, a Red Bull a következő két idényben már Honda erőforrásokat fog használni, ami megint nem garancia a sikerre. Az elmúlt években a Ferrarinak és a Mercedesnek egyértelműen motorerő-előnye van az összes többi gyártóval szemben, amit még a Red Bull kiemelkedő karosszériája sem tud minden pályán eltüntetni. Ebben a szezonban azonban több biztató jel mutatkozott arra, hogy a Ferrari és a Mercedes ellen reális esélyük van, bár a végső sikerről még nem álmodozhatnak egyenlőre.
2. Mercedes
A Mercedes a hibrid érában mutatott elsöprő fölényének hála, vonzó lehetőség lehet bármelyik pilótának. Jelenleg Lewis Hamilton csapattársa a finn Valtteri Bottas, akinek azonban a szezon végén ugyanúgy lejár a szerződése, mint Ricciardónak a Red Bullnál.
Bottas 2017-ben került a német csapathoz, de a teljesítménye a szezon közepén valamelyest visszaesett, utána összekapta magát, és többször tudott segíteni brit csapattársának. Az idei évre is megkapta az esélyt Toto Wolfftól, amit viszont Ausztráliában egy időmérős autótöréssel hálált meg. Bahreinben nem tudta megelőzni a futam végén Sebastian Vettelt, azóta viszont javuló formát mutat, többször is Hamilton előtt tudott végezni. Mindenesetre Ricciardo úgy fogalmazott, nem félne Hamiltontól sem, mint csapattárstól:
Sosem szabtam meg, hogy milyen típusú csapattársat akarok. Az emberek talán hazugnak fognak nevezni emiatt, de én egy gyors csapattársat szeretnék.
3. Ferrari
Ricciardo harmadik lehetősége egy Ferrari-ülés lehet. Jelenleg Sebastian Vettel csapattársa Kimi Räikkönen, azonban a negyvenedik életévéhez közeledő finn szezon végi visszavonulásáról egyre többször pletykálnak. A kérdés az, hogy az esetlegesen megüresedő helyére Ricciardót szeretné-e a Ferrari.
Az olaszok mindig is kedvelték azt a felállást, hogy volt egy első és egy második számú versenyzőjük. Fő szempont lehet, hogy vajon Vettel beleegyezne-e abba, hogy az a Ricciardo legyen a csapattársa, aki a Red Bullnál már egyszer legyőzte és aki valószínűleg nem nyugodna bele a másodhegedűs szerepébe.
A legfrissebb hírek azonban arról szólnak, hogy a Ferrari mégsem szeretné az ausztrált, hanem inkább saját utánpótlásához nyúlna, és a Sauberben egyre magabiztosabb teljesítményt nyújtó Charles Leclercnek szavazna bizalmat jövőre. Ezzel egyrészt pénzt spórolnának az olaszok, másrészről az ifjú monacói pilótát „tanulóévei alatt” könnyebben alá lehetne rendelni a csapat taktikájának.
4. McLaren-Renault
A legfrissebb információk alapján, ha Alonso az év végén hátat fordítana a Forma-1-nek, vagy a McLarennek, a wokingi csapat Daniel Ricciardót szeretné a helyére, akit nem kevesebb, mint 20 millió eurós fizetéssel csábítanak.
A francia futam hétvégéjén magát az érintettet is megkérdezték a jövőjéről:
Egy órával ezelőtt hallottam erről. Nem kommentálom. De azt tudom, hogy mindenki a Mercedesről és a Ferrariról beszél, ugyanakkor más csapatok is érdeklődnek irántam. A McLarennél a helyzet nagyon függ Fernando Alonsótól. Ha távozik, akkor a csapat nyilvánvalóan egy tapasztalt pilótát szeretne a helyére. Sok dolgot kell mérlegelnem
– mondta Ricciardo a sajtó munkatársainak.
Sajtóinformációk alapján az ausztrál neve a gyári Renault csapatánál is szóba került, amivel vagy Carlos Sainz Jr. vagy Nico Hülkenberg helye inoghat meg.
Az ausztrál döntésére valószínűleg még pár hetet várnunk kell, azonban ha vált, akkor az alaposan megbolygathatja a száguldó cirkusz légkörét. Egy olyan láncreakciót indíthat be, aminek a legvégét nehezen láthatjuk előre. Hiszen ha elhagyja a Red Bullt, akkor az osztrákoknak helyettest kell találniuk, a helyettes helyére is kell majd igazolni valakit és így tovább. Az biztos, hogy Ricciardo csak olyan autóba ül át, amelyben a közeljövőben reális esélye lehet a világbajnok címre.
Szerző: Beke Zsombor