Névváltás előtt áll a Matáv, mégpedig minden valószínűség szerint Magyar Telekom lesz belőle. Ez abból is sejthető, hogy a magyartelekom.hu domaint már bejegyeztette a Matáv. Információink szerint a Magyar Telekom mellett a T-Com márkanevet is bevezetik a magyar piacra, miután a Deutsche Telekom vállalatstruktúrájában a Matáv a T-Com alá tartozik.
|
A névváltás, pontosabban a készülődés híre legfeljebb Magyarországon tekinthető meglepőnek, a német sajtóban ugyanis már a nyáron cikkek jelentek meg arról, hogy a Deutsche Telekom tárgyalásokat kezdett a magyar, a horvát és a szlovák leánycégek vezetőivel a küszöbönálló névváltásról. A német cég vezetőinek nyilatkozatai azt tükrözik, hogy a kelet-európai terjeszkedés során is a németországi vállalati, s az ezzel együtt járó névstruktúra kialakítására törekednek. Márpedig a négypilléres szerkezet „tartóoszlopai”: a T-Mobile, a T-Systems, a T-Com és a T-Online. A T-Mobile alá tartozó egykori Westel névváltása már megtörtént, most a vállalati struktúrán belül a T-Com alá tartozó Matáv kerülhet sorra.
A Matáv névváltása olyannyira küszöbön áll, hogy információink szerint már nagy nemzetközi tanácsadó cégek dolgoznak az előkészítésen, s úgynevezett fókuszcsoportos vizsgálatokkal elemzik a lehetséges hatásokat.
A cégen belüli trendeket tekintve várható, hogy a Matáv után a T-Online „felségterületéhez” tartozó Axelero névváltoztatása kerül sorra. Ezzel kapcsolatosan a cég önállóságának megszüntetése, illetve az Origo internetes portál beolvasztása is szóba jött, erre utal, hogy az Origo már kérdőíves felmérést folytat arról, miként fogadnák a látogatók, ha a jövőben egy távközlési cég honlapjáról lenne elérhető.
|
A Deutsche Telekom csoport leánycégeinek átkeresztelése mellett szóló ékes érv lehet a Westel idei névváltása. Az olyan jól sikerült, hogy a GFK Hungária felmerése szerint Magyarországon a T-Mobile márka támogatott ismertsége november elejére elérte a 100 százalékot.
A T-Mobile kampány beindítása nem volt minden kockázat nélkül való, hiszen a Westel 10 éves működés után igen jól csengő márkanévnek számított a piacon. A magyar cég piacvezető pozícióban, a konkurens Vodafone dinamikus piacszerző kampánya közepette pozícionálta az új márkát, amely ugyan 2 kontinensen összesen 103 millió előfizetőt tudhat magáénak, de néhány hónappal ezelőtt Magyarországon legfeljebb az öreg Ford autókra emlékeztette az embereket. Ehhez képest sikerült piacvesztés nélkül bevezetni az új márkát, sőt némileg dinamizálni a „jó öreg” Westel-imidzst.
A T-Mobile által elköltött összegekről mélyen hallgatnak az illetékesek, annyi azonban bizonyos, hogy a honi marketingpiac jó évet zár a Westel–T-Mobile névváltás nyomán, hiszen a hazai marketingtorta oly kicsi, hogy egy részpiacon vezető pozícióban lévő cég kampánya az egész ágazaton átgördül. Becslések szerint 4-6 milliárd forint körüli volt a kampányköltség, amit természetesen a Deutsche Telekom fizetett.
|
A Matáv márka esetében sok tekintetben hasonló a helyzet, sőt a piacvezető jelleg még erőteljesebb is, s hát a régi márka bevezetettsége sem tekinthető szerényebbnek, miközben az eddig felmerült új nevek köszönő viszonyban sincsenek a hazai valósággal. Szakemberek szerint a T-Mobile kampányhoz hasonlóan olyan tudatos névépítésről lehet szó, amely az emberek fejében szinte „összerakja” a régi céget és az új nevet. Ugyanakkor azt is biztosra veszik, hogy a költségek meghaladják majd a Westel–T-Mobile kampány kiadásait.
Marketinges szakemberek szerint az arculatváltásban fontos szerepe lehet a szakma olyan határterületeinek, mint például a szponzoráció. Annál is inkább, mert a Matáv-csoport az elmúlt másfél évtizedben jelentős szerepet játszott ezen a területen.
