A Facebook hirdetési rendszere még bőven finomításra szorul, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a közösségi oldal lehetőséget adott arra a hirdetőknek, hogy kimondottan antiszemita felhasználókat célozhassanak meg reklámjaikkal, tűnt fel a ProPublicának.
Amikor egy ügyfél reklámfelületet vásárol a Facebookon, a rendszer automatikusan felajánlja, hogy a felhasználók profiljain megadott kulcsszavak és kifejezések alapján kialakított kategóriák közül kiválaszthassák azokat, akiknek a hírfolyamában szeretnének feltűnni.
A “Jew hater”(zsidógyűlölő) kifejezés például úgy kerülhetett be a hirdetési rendszerbe lehetséges csoportként, hogy a kifejezést többen is megadták a profiljukon akár a munkahely, akár a személyes bemutatkozás alatt.
A ProPublica szerint a közösségi oldal érvényes hirdetési kategóriaként ismerte fel az olyan antiszemita fogalmakat és mondatokat a felhasználók profiljain, mint a „náci párt”, az „égessünk fel zsidókat”, vagy a „zsidógyűlölő”. Ezzel pedig célzottan kerülhettek olyan felhasználók szeme elé,
Mivel a hálózat nem használ emberi moderátort a hirdetési rendszerének működtetéséhez, és azokat egy szoftverre bízza, ezért a ProPublica saját tesztje során sikeresen tudott antiszemitákat célzó reklámokat vásárolni a felületen, amikre 15 percen belül megkapták a jóváhagyást. A lap cikke után a Facebook eltávolította a kérdéses kategóriákat a rendszerből, és közleményben tudatta, hogy nem adnak helyet a gyűlöletbeszédnek.
Ennek ellenére valószínűleg még több finomításra van szükség, mivel az olyan címkék működtek továbbra is, mint a „muszlim radikálisok”, vagy a „Ku-Klux-Klan”.
Korábban már került ezen okból kifolyólag kellemetlen helyzetbe a Facebook, amikor rendszerük algoritmusa egy álhíreket terjesztő orosz oldal hirdetéseit fogadta el több mint 100 ezer dollár értékben, így hamis információk kerültek kiemelt helyre a közösségi oldalon.