Büszkék vagyunk arra, hogy a mi gazdálkodásunk mindig is transzparens volt és jogilag hibátlan.
Ezt Orbán Viktor nyilatkozta a hétvégén Brüsszelben, amikor arról kérdezték, hogy a törvénymódosítással letámadott Jobbikhoz hasonlóan a Fidesz is kapott-e kedvezményeket, amikor hirdetési felületeket vásárolt a választási plakátjainak és politikai hirdetéseinek. A miniszterelnök szerint a Fidesz mindig – tehát a 2010-es kampányban is – betartotta a törvényeket, az Állami Számvevőszék minden évben ellenőrizte a gazdálkodását, kifogást pedig egyszer sem emelt.
Ez azért is említésre méltó érvelés, mert például 2010-ben még sem Orbán, sem más pártvezető nem csinált problémát abból, ki mennyit hirdet a köztereken, és mennyiért veszi valójában a plakáthelyeket. Bár már az akkori hirdetéscunami láttán is világos volt, hogy a pártok alighanem nagyüzemben kozmetikázzák a választási kiadásokról szóló bevallásokat, a politikusok stratégiai titokként kezelték az adatokat, borítani hosszú ideig senki sem akart.
A helyzet az elmúlt néhány hónapban megváltozott. A Jobbik a miniszterelnököt és a Fideszt támadó plakátjai áprilisban jelentek meg országszerte a köztereken. A Simicska Lajos plakáthelyein Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc, Rogán Antal és Habony Árpád portréjával közzétett Ti dolgoztok, Ők lopnak kampány annyira felhergelte a kormánypártot, hogy előbb a NAV-ot küldték „ismeretlenek” feljelentése alapján a Simicska-féle Mahir Cityposter Kft.-re, hogy derítse ki, mennyit fizetett a cégnek a Jobbik, majd kétharmados törvénnyel akarták betiltani a köztéri politikai hirdetéseket.
A Fidesz közben egyfolytában azt kommunikálta, hogy Simicska Lajos irreálisan alacsony áron, az ellenzéki pártot több százmillióval támogatva adott át plakáthelyeket, sőt az áfacsalás és a tiltott pártfinanszírozás gyanúját is rá akarták húzni az április óta folyó kampányra, hogy büntethetővé tegyék az ügyet.
A Fidesz akkor a HírTv Hirdetésszervező Zrt.-n keresztül épp a NAV-vizsgálat alá helyezett Mahir Cityposterrel kötött szerződést a teljes kültéri kampány leszervezésére. A Mahir saját oszlopait és a citylight hirdetőtábláit, az óriásplakátokat pedig alvállalkozókon keresztül biztosította a pártnak.
A Fidesz-jelenlét a választás előtti napokban elsöprő volt a szabadtéri reklámfelületeken, az MSZP legyőzésére készülő párt egyedül több plakátot helyeztetett ki, mint a többi parlamenti párt összesen.
A 24.hu adatai szerint a Fidesz 2010 áprilisában
- 4700 körüli számban rendelt óriásplakátot (ebben benne van, hogy a választás második fordulójára sok helyen módosított, új ragaszokat tettek ki)
- 23,2 millió forintot számlázott a Mahir több tételre bontva
- Így 5000 forint/darabos átlagos egységár jön ki nagyjából (a dokumentumok szerint volt két hétre 21 ezer forintos egységárú megrendelés is, de olyan is, amit 2500 forint alatti áron számoltak el).
A Jobbik a 2017. áprilisi kampányról a NAV-vizsgálat idején azt tette közzé, hogy 27,4 millió forintért 2468 óriásplakátot, 312 citylightot, 303 hirdetőoszlopot és 292 dupla citylightot rendelt.
A Fidesznél is érvényesített mahires citylightárakat levonva 2468 óriásplakátot nagyjából 21 millió forint körüli összegért vehette meg az ellenzéki párt. Így 8 500 forint/darabra jön ki a bejelentett adatok szerint az egy óriásplakátért fizetett összeg.
Ezt a különbséget nem tudja kompenzálni sem az elmúlt hét év ármozgása, sem az, hogy a Fidesz megrendeléseinek egy része két hétre szólt. (Ilyen esetekben a pluszmunkák miatt a havi díj 60-80 százalékát számolják fel a cégek.) Összehasonlításul: egy nagy ügynökségtől származó információnk szerint egy átlagos, 300 plakátos utcai reklámkampányért listaáron 70 millió forintot kérnének. Ha ezt vesszük alapul, a Fidesznek 2010-ben egyetlen hónapért 1 milliárd forintot kellett volna befizetnie Simicska Lajos kasszájába.
Az előkerült adatok alapján az is feltételezhető, hogy a Fidesz nem is számlázta le az ország különböző pontjain kikerült plakátja jelentős hányadát.
Mint említettük a párt plakátrendeléseinek egy része kéthetes futamidejű volt, új plakátok kerültek ki például a választás második fordulójára. A számlák szerint április 1. utáni napokban hivatalosan 3468 darabnak kellett volna lennie a köztereken.
Az MSZP-s plakátok száma ugyanabban az időszakban alig haladta meg a 2000-et, a Jobbiknak pedig akkoriban 500-nál kevesebbel kellett beérnie.