Az utóbbi időben hatalmas ütemben fejlődik a középkategória alsó szegmense. Sorra jelennek meg a remek műszaki tartalmú, és szebbnél szebb modellek. Éppen ezért rendkívül kiélezetté vált a helyzet, a két német gyártónak is fel kellett venni a kesztyűt, és valami igazi újdonsággal előrukkolni. A bemutatkozásra mindkét gyár hazai pályát, a szeptemberi Frankfurti Autószalont választotta.
VW Golf
Az ötödik generációs Golf nem elsősorban kihívó formai jegyekkel vagy csábos designnal kíván hódítani, sokkal inkább a jól bevált tradicionális értékeket preferálja. Ami érthető is, hiszen ez a stratégia eddig is remekül bevált. Eddig több mint 22 millió fogyott az előző négy sorozatból, és ezzel a Golf kétségtelenül a világ egyik legsikeresebb modellje. Így nem meglepő, hogy az ötödik generáció az elődhöz képest nem hoz semmi forradalmit.
A kocsi a platform-stratégia eredményeként az Audi A3-as padlólemezére épül, ennek köszönhetően a kocsi hosszában 57 mm-rel, széltében pedig 24 mm-rel lett nagyobb. A tér növekedése leginkább a hátul ülőket érinti, hiszen itt mind a láb, mind a fejtér jócskán gyarapodott.
A formát illetően csak néhány apró változás történt, a vonalvezetés továbbra is felismerhetően Golfos. Újdonság: a hangsúlyosabb domború gépháztető, a hatalmas plexi mögé rejtett integrált első lámpa, melyben a Phaeton stílusát idéző vízszintesen elfektetett irányjelző található. A kocsi hátsó traktusa sem változott sokat, de az új lámpáknak köszönhetően könnyű azonosítani az új típust.
Jobban felszerelt
Az új Golfot továbbra is három felszereltségi szinten lehet megvásárolni: Trendline, Comfortline és Sportline kivitelben. Az új sorozathoz rengeteg olyan különleges extrát lehet rendelni, mely eddig csak a felsőbb kategóriákban voltak elérhetők. Ilyen például a négy irányban állítható deréktámasz, vagy a fejlettebb Climatronic légkondicionáló.
A motorpalettát kezdetben négy aggregát alkotja: az alap továbbra is az 1,4-es 75 lóerős marad, újdonság a 115 lovas, közvetlen befecskendezéses 1,6-os FSI. Természetesen két dízel is megtalálható a kínálatban: a gyengébbik a már jól bevált 105 lóerős 1,9-es PDTDI. Az igazi újdonság pedig a kétliteres, vadonatúj 140 lóerős TDI, amely akár hatfokozatú DSG automatizált váltóval is rendelhető. A későbbiekben további négy motor csatlakozik a választékhoz, és mindemellett természetesen készül majd egy igazán brutális sportverzió is.
Opel Astra
Az Opel az Astrával egészen más utat választott, és egy az elődtől lényegesen különböző modellel rukkol ki. Az új Astra sokkal sportosabb és trendibb, mint a Golf. A kocsi vonalvezetése dinamikus, a finoman domborított tetővonal és a hangsúlyos kerékjárati ívek a Signumhoz hasonlóak, de ezúttal a tervezők nem a Vectránál alkalmazott szögletes formákat preferálták. A kor követelményei miatt az új Astra is méretnövekedésen esett át, ennek eredményeként a kocsi hosszában 14, széltében 2, magasságban, pedig 4 centivel nagyobb elődjénél.
Technikai újdonságok
Az autóban egy sor technikai újdonság lesz rendelhető: ilyen az AFL (Adaptive Forward Lighting) – kanyarkövető fényszórórendszer, vagy az IDSPlus adaptív futómű, mely az útviszonyoktól és az autó sebességétől függően folyamatosan változtatja a lengéscsillapítók karakterisztikáját, így javítva az autó stabilitását.
A jövőre megjelenő Astra motorkínálata igen széleskörű, hiszen megtalálható benne a 80 lóerős alapmotortól kezdve az 1,9-es 150 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotoron át egészen a 2,0 literes, 170 lóerős turbós benzinesig szinte minden, nem is beszélve a 2005-ben megjelenő 200 lovas csúcsverzióról. Már a sorozat megjelenésétől elérhető lesz mindhárom váltóvariáns: az ötfokozatú kézi mellett lesz ötsebességes automata és automatizált kéziváltó (Easytronic) is.
Nagy kérdés, hogy a piac hogyan fogadja a két riválist. De az biztos, hogy mindkét modell komoly konkurenciát fog állítani a jelenlegi éllovasoknak, a Renault-nak és a Peugeot-nak. A hírek szerint a Golf még idén, az Astra pedig a jövő év elején érkezik a szalonokba.