A jövőben hazai stockfotókon is egyre többször találkozhatunk majd termékelhelyezésekkel. A márkák ugyanis egyre inkább arra kényszerülnek, hogy új kitörési lehetőséget keressenek a fogyasztókat célzó hatalmas reklámzajban az ismertségük növelésére. A termékhelyezésre emellett azért is van egyre nagyobb igény a márkák részéről, mivel a növekvő reklámkerülés miatt a fogyasztók egyre kevésbé nyitottak a márkák üzeneteire, reklámtevékenységére.
A termékelhelyezés a különböző filmekben, televíziós produkciókban már évek óta bevett megoldás: a főhős ilyenkor sokszor nem véletlenül az adott márka laptopjával küldi el a filmbeli történetben az e-mailt, de sokszor az sem véletlen, hogy milyen autóval utazik, vagy milyen okostelefont használ, hiszen egy-egy jól eltalált termékelhelyezéssel az adott film vagy műsor kapcsán nemzetközi színtéren többmilliós eléréseket is el tudnak érni, a műsorgyártók pedig jelentős bevételekre tehetnek szert a hirdetőknek köszönhetően. Manapság ugyancsak feljövőben vannak az online és mobiljátékokban megjelenő termékelhelyezések.
A termékmegjelenítésnek az elmúlt években újabb és újabb formái bukkantak elő: a digitális kapcsolódás miatt rövidesen személyre szabott megoldásokkal találkozhatunk a videojátékban és a tévésorozatokban is, azaz más márkát láthatnak az egyes nézők ugyanabban a játékban, sorozatban. A közösségi médiában is egyre elfogadottabb, hogy sztárok posztjaiban márkák tűnnek fel – és ezek a brandek nyilván felkeltik a követők érdeklődését, hiszen nem véletlenül lájkolták az adott sztárt, hanem mert mintaként tekintenek rá
– mondja Papp-Váry Árpád, product placement szakértő, „A márkázott szórakoztatás” című könyv szerzője, a Budapesti Metropolitan egyetem marketingintézetének vezetője.
Itthon is felpörgetnék
A megváltozott reklámozási szabályozások és költségek hatására a microstock product placement is egyfajta alternatív márkaépítési lehetőség lehet a vállalatok számára. „Így olyan márkákkal és üzenetekkel találkozhatunk, amelyek relevánsak számunkra, ráadásul mindezt természetes közegükben, nem pedig erőltetett reklámként érzékeljük” – mondja Papp-Váry.
Olaszországban már népszerűnek számít a hirdetők körében a stock fotókon való megjelenés. Ezt a lehetőséget szeretné idehaza is meghonosítani Andrea Piacquadio olasz fotós, aki világelsőnek számít a microstock fotózás területén: 40 másodpercenként töltik le valamelyik képét, évente 750 ezer képet értékesít és naponta három millióan tekintik meg egy-egy alkotását az online felületeken, így képeivel akár a globális trendeket is képes befolyásolni.
A stockfotó iparág olyannyira dinamikusan fejlődik, hogy a szakértők azt jósolják, 2020-ig 4 milliárd dollárra fog növekedni a teljes állókép iparág, amelynek egyik fő katalizátora a microstock oldalak népszerűsége. Havonta átlagosan 1-2 millió képet töltenek fel a microstock oldalakra, amelyekkel a világ bármely pontján találkozhatnak az emberek
– mondja Andrea Piacquadio, akinek a képeit a világ minden táján grafikusok, szerkesztők, reklám és marketing szakemberek használják, egyik képe korábban a TIME magazin címlapján is szerepelt.
A márkák azzal, hogy megjelennek a képeimen, világszintű ismeretségre tehetnek szert. Eddig a márkák közvetlenül nem szerepelhettek a képeken, de színek, minták, formák igen, azonban a különböző stockfotó oldalak szabályozásai is abba az irányba mutatnak, hogy a márkák lehetőséget kapnak a megjelenésre a képeken. A Shutterstock például már engedi, hogy logó is megjelenjen az alkotásokon.
– mondta a fotós, aki végezetül azt is hozzátette, hogy szerinte a microstock fotósok lehetnek a következő évek véleményvezérei.