Négy hónappal ezelőtt történt a veronai buszbaleset, amelyben tizenheten haltak meg, de a szülők még mindig méltatlanul magukra hagyva próbálják kideríteni az igazságot.
Szendrei Mónika a lányát veszítette el a balesetben. Lapunknak elmondta, azt szeretnék, ha végre korrekt kép alakulna ki arról, hogy mi történik az áldozatok hozzátartozóival az olaszországi tragédia után.
Először a Groupama megajánlott a családok kárpótlására egy összeget. Ez azonban méltatlan volt, ezért a szülők ezt nem fogadták el
– mondta.
Az ajánlat a következő volt: egy elveszített gyermek után a család szülőnként hatmillió, testvérenként hárommillió, nagyszülőként pedig egymillió forintot kap. Ennek eddig még csak részleteit utalták ki.
A biztosító a tragédia után néhány héttel előleg gyanánt utalt át egymillió forintot a károsultaknak, míg az általuk egyoldalúan felajánlott összeget májusban, a múlt héten küldték meg. Miközben hónapokkal korábban kormányszinten egyeztettek arról, hogy a hozzátartozóknak minél hamarabb, családonként kell egy nagyobb összeget kiutalni.
Megkerestük a Groupama biztosítót az ügyben, ott azt mondták, néhány napon belül közleményt adnak ki.
Azért a Groupamának kell fizetnie, mert ők szerződtek a busz és a gyerekek biztosítására is. Az előbbire a buszt üzemeltető Pizolit Kft.-val, az utóbbira a Klebelsberg Központtal, minden iskolába járó gyerekre. Szendrei Mónika ráadásul úgy tudja, amikor a veronai baleset történt, az utóbbi szerződés még nem is volt meg, ugyanis az Alianz szerződése már lejárt, a Groupama pedig még nem nyert az állami iskolafenntartó által kiírt tenderen.
Ami viszont az összegnél is jobban fáj a szülőknek, hogy nem tájékoztatják őket a fejleményekről. Szendrei Mónika azt mondja,
a külügy nem tartja a kapcsolatot a családokkal, még azt sem árulják el, miért nem zárult le a nyomozás. Történt egy tragédia, havonta egyszer azért tájékoztathatnák a hozzátartozókat. Legalább azt árulnák el, hogy miért húzódik az ügy, és körülbelül mennyi ideig.
A szülők szeretnének hiteles információt kapni gyerekeik halálnak pontos körülményeiről, ami elősegítené a tragédia feldolgozást. Hiszen sokan azon töprengenek, hogy gyermekeik elvesztésekor mi történhetett, mondta Szendrei.
A külügyminisztériumot is megkerestük, arról érdeklődve, mikor zárul le a nyomozás, illetve hogy tartják-e a kapcsolatot az áldozatok hozzátartozóival. Az utóbbi kérdésre nem válaszoltak, az ügy állásáról az alábbiakat közölték:
Nincs olyan hivatalos információnk, írásos tájékoztatásunk, hogy az olasz ügyészség vizsgálata lezárult volna. Az olasz nyomozó hatóság nem kommunikál a magyar főkonzulátussal. Ők, a jogsegély alapján, az őket megkereső Kecskeméti Ügyészséget fogják tájékoztatni a vizsgálati eredményről. A magyar konzuli szolgálat mindent megtesz, kapcsolatban áll az olasz hatóságokkal, telefonon és levélben is többször fordultunk a veronai ügyészséghez, felajánlva közvetítő és egyéb segítségünket, minden eszközzel próbáltuk és próbáljuk sürgetni őket.
Közben az oktatásért is felelős Balog Zoltán miniszter kijelentette, hogy az iskolai sítábor nem minősült iskolai rendezvénynek, ezért az intézményfenntartó Klebelsberg Központ nem tud fellépni a károsultak nevében. Ez is megdöbbentette a szülőket.
Mi vittük ki gyerekeinket a buszhoz, a tanárok fogadták őket, az egész iskolaidőben zajlott, akik nem mentek Veronába, azok az intézményben voltak
– mondta Szendrei Mónika. Az Emmi nem válaszolt arra, hogy Balog mivel magyarázza a kijelentését.
Gyalázatos Balog kijelentése
Szendrei Mónika testvére, Szendrei Endre sokat segít az áldoztok hozzátartozóinak, a legtöbbször ő tartja a kapcsolatot a sajtóval, jogi kérdésekben is ő van leginkább képben.
Lapunknak elmondta, egy biztosítónak 1,8 milliárd forintos keret áll rendelkezésére a kártérítéshez – a busztársaság, illetve a Klebelsberg Központ anyagi felelőssége viszont ezen felül is fennáll –, ráadásul a kártérítésen kívül a polgári törvénykönyv sérelemdíj kifizetését is lehetővé teszi a veronaihoz hasonló tragédiáknál.
Nem véletlen tehát, hogy a kormány olyan törvénymódosítást készített, amely a jövőben korlátozná a Klik anyagi felelősségét hasonló baleseteknél.
Szendrei Endre megjegyezte,
Azt, hogy Balog Zoltán szerint a sítábor nem iskolai rendezvény, Szendrei Endre gyalázatos kijelentésnek nevezte.
Ez csakis arra irányul, hogy az iskola fenntartója saját – és az az ezzel járó anyagi – felelőssége alól kibújjon. Egyébként egy ilyen tragédia esetén az állami oktatási intézménynek szabályozás nélkül is a hozzátartozók segítségére kellene sietniük. Lenne bőven mód a segítségre, ahogy néhány iskolavezető ezt a maga módján meg is tette. Volt olyan intézményigazgató, aki ingyenes ösztöndíjat adott az elhunyt gyerek testvérének.
Különösen annak fényében tartja furcsának a kijelentést, hogy a miniszter maga is részt vett az egyik áldozat temetésén.
Aztán két hónappal később azt mondja, ez nem iskolai rendezvény, érthetetlen.
A kapcsolattartás szerinte az első pillanattól kezdve nem működik:
A tragédia után 10 órával, a tévéből értesültünk a balesetről. A családok egyetlen mobilszámon érdeklődhettek, el lehet képzelni, milyen volt.
Szendrei Endre úgy véli, egy ekkora tragédiánál el kellene térni a szabályoktól. Most ugyanis a nyomozásra hivatkozva nem kapnak tájékoztatást, ami nagyon megnehezíti a tragédia feldolgozását.
Elmondta azt is, sok részlet még mindig nem tisztázott:
Ki engedte meg az alvási apnoe szindrómával kezelt sofőrnek, hogy iskolabuszt vezessen? Mert azt hiszem, ha bármelyik szülő tisztában van a sofőr betegségével, akkor nem engedi fel gyerekét a buszra.
Szendrei ráadásul úgy tudja, hogy a sofőr egy hónappal a baleset előtt elveszítette testvérét. Eredetileg nem is ő vezetett volna, sőt nem is ezzel a busszal indultak volna el a diákok és kísérőik.
A Klebelsberg Központ pedig ahelyett, hogy megoldást keresne, olyan szabályokat szeretne hozni, mint az éjszakai vezetés tiltása.
A sofőrnek ájulásszerű bealvása volt. Nem láttak féknyomot, a tragédia előtt 40 perccel ült a volán mögé. Ennek semmi köze nem volt az éjszakai vezetéshez.
Hozzátette, a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban – ahová az áldozatok jártak – azóta több buszos kirándulás elmaradt.
Ami pedig az egyik legnagyobb kérdés számára, hogyan lehet az, hogy a buszt üzemeltető Pizolit Kft. a mai napig cégszerűen működik, embereket szállíthat, és egyetlen hatóság sem gondolta úgy, hogy tevékenységét felfüggeszti, legalább addig, amíg a vizsgálat le nem zárul.