Hamarosan elérhetővé válik az a mobilokra és asztali gépekre egyaránt letölthető hirdetésszűrő, amelyet maga a Google fejleszt saját böngészőjéhez, a Chrome-hoz. A cél az, hogy eltávolítsák a túl zavarónak és problémásnak ítélt reklámokat a mindennapi böngészésből.
Ezen hirdetéseket – legyen szó pop-upokról, automatikusan elinduló, kilőhetetlen, hangos videókról vagy a visszaszámlálókkal felszerelt óriáshirdetésekről – még márciusban szedte listába a Coalition for Better Ads, egy szakmai csoport, melynek tagjai között megtalálhatjuk a Facebookot és magát a Googlet is.
Amennyire öngólnak hangzik az új hirdetésszűrő, annyira nem az. A Google ugyanis azt szeretné, ha a netezést a lehető legkevesebb dolog zavarná meg, a reklámok ne rondítsanak bele az élménybe.
Ha viszont lesz beépített szűrő, akkor jó eséllyel csökkenhet a többi kiegészítő száma. Jelenleg több mint 600 millió készüléken futnak adblockerek a PageFair felmérései szerint, a tavalyi évben ez a hirdetési szakmának 41.4 milliárd dollár kiesést hozott. Ha viszont egy szűrő lesz mindenekfelett: az jobb bevételt hozhat a világ egyik legelterjedtebb böngészőjének.
Ezzel párhuzamosan számos iparági szereplőt és projektet gyengíthetnek:
- a legelterjedtebb szűrőtől, az Eye/O által készített AdBlock Plustól kezdve,
- annak Acceptable Ads programjával együtt, amely gyakorlatilag átengedi a nemzavaró hirdetéseket a mindentszűrő szűrőjén némi felár ellenében
- egészen a Brave nevű böngészőig, amelynek legnagyobb forja pont a beépített hirdetésblokkoló.
A Google az eddig elhangzottak értelmében még azt is megteheti, hogy szűrője segítségével nemcsak a zavaró hirdetéseket kapcsolja ki egy oldalon, hanem minden egyes hirdetést, ezzel is kényszerítve az érintett oldalakat arra, hogy olyan hirdetéseket mutassanak csak, amelyek megfelelnek az iparági szabványnak.