Gazdaság

Az extrém hideg miatt rengeteg autós volt kénytelen kinyitni a pénztárcáját

Kiugróan megnőtt az akkumulátorok iránti kereslet a hirtelen jött hideg miatt: az átlagos téli időszakhoz képest 450 százalékkal többre volt kereslet az ország egyik legnagyobb autóalkatrész kereskedőjének boltjaiban. A Bárdi Autó Zrt. adatai szerint a január 7-9-i hirtelen jött lehűlés napjaiban – amikor mínusz 20 fokot is mutatott a hőmérő – országszerte 3176 akkumulátort vásároltak náluk az autósok, míg egy héttel később, a jóval enyhébb, szintén hétvégi időszakban „csak” 576-ra volt kereslet. Ám ez utóbbi is kiugró a nyári napok adataihoz képest, amikor átlag mindössze néhány tucatra van igény.

Súlyos kiadás lehet

Az akkumulátorok esetleges meghibásodása nemcsak komoly kellemetlenséggel, hanem súlyos kiadással is járhat. A lemerült akkumulátor miatti bonyodalmakra könnyen rámehet egy teljes munkanap, nem beszélve az estleges vontatás és mentés költségeiről, ami különösen a külföldi utak alkalmával, például síeléskor lehet borsos.

Ennek ellenére a cég tapasztalatai szerint a hazai autósok alig fordítanak figyelmet a 3-5 év élettartamú akkumulátorokra, miközben alig egy hétvégi mozi árából megúszható az esetleges súlyos veszteség.

Ők vállalják a legnagyobb kockázatot

Elsősorban azok a vezetők teszik ki magukat az aksi kapcsán kockázatnak, akik rendszeresen rövidebb utakra mennek, s többször is megállnak, illetve újra elindulnak. Így például a taxisok és a városban lakó úrvezetők érintettek. Az akkumulátor elsődleges feladata az indítás, amihez jelentős mennyiségű indítóáramot vesz fel a kocsi. A néhány kilométeres utak – a gyermek iskolába hordása, a közeli munkahelyre kocsikázás – azonban nem elegendőek az aksi visszatöltéséhez. Így a teljesítmény folyamatosan csökken, a hidegben a feszültség is kisebb lesz, vagyis egyik napról a másikra hatványozottan esik a hatásfok – hívták fel a figyelmet.

Árulkodó jelek

Számos praktika van arra, hogy megelőzzük a bosszantó meglepetéseket – jól felismerhető jelek árulkodnak arról, ha az aksi a „végét járja”. Így a hosszabb indítózás, a motor lomha indulása azt sejteti: a töltöttség nem megfelelő. Ilyen esetekben a megoldás lehet az aksi otthoni töltése, de ezzel is csínján kell bánni. Az alkatrész kiszerelése számos problémát okozhat – pl. a motorvezérlő egység lebénulása.

Célszerűbb ezért a megelőzésre, rendszeres karbantartásra fókuszálni, pl.:

  • parkoláskor ne felejtsük bekapcsolva a rádiót és a világítást – még a legapróbb izzók hosszabb működése is lemerüléshez vezethet
  • parkoljunk fűtött garázsban,
  • ha tehetjük, csak az indítás után kapcsoljuk be a világítást, illetve
  • ne azonnal nyúljunk a légkondi vagy a fűtés gombjai után.

Ezeken felül a jó minőségű olaj és gyújtó-, izzító gyertyák is növelik az élettartamot.

Jobb, ha megnézetjük

A legjobb megoldás azonban a szervizes ellenőrzés, a kocsit ugyanis ősszel ugyanúgy fel kell készíteni a télre, mint az otthonunk fűtőrendszerét. A pár ezer forintos beruházás pedig többszörösen visszahozza az árát. A fél órás művelettel nemcsak az dőlhet el, hogy az akku kihúzza-e a telet, hanem más rejtett hibákra is fény derülhet.

Sok esetben ugyanis nem is az akkumulátor életkora, töltöttsége a probléma. Lehetséges, hogy más alkatrészek – generátor, önindító, elektromos vezetékek – miatt merül az aksi, vagy egy rosszul bekötött fogyasztó veszi igénybe. Azzal sem érdemes magunkat nyugtatni, hogy a hirtelen fellépő gondot bikázással orvosoljuk, mivel ez mindig magában hordozza a zárlat veszélyét is.

Ha cserélni kell az akksit

A megfelelő akkumulátor kiválasztása esetén nem árt néhány szempontot figyelembe venni. Az autós cég azt ajánlja, csak olyan helyen vegyünk akkumulátort, ahol az alkatrészre járó egy év kötelező garanciára is odafigyelnek: számlát, nyugtát adnak, valamint bélyegzővel érvényesítik a garanciát. Hiába tűnik ugyanis újnak az aksi, az 5-8 hónap után már túltárolt lesz, az önkisülés miatt pedig esik a hatásfoka.

Nem árt a nagyobb indítóárammal bíró, igaz drágább darabokra áldozni, hiszen ezekkel könnyebben indulnak az autók, ami élettartamukat is meghosszabbítja. A start-stop rendszerrel ellátott újabb gépkocsik – amelyek automatikusan leállnak a kisebb várakozásokkor, így a piros lámpánál – pedig speciális aksit igényelnek a több indítás miatt, ezek EFB vagy AGM felirattal vannak ellátva.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik