Először is a tőzsdei előrejelzések sokkal rosszabbak, mint a meteorológia. Előbbi pontossága – jellegéből adódóan – nem nagyon haladhatja meg az 50 százalékot. Utóbbié viszont határozottan közelebb van a 100 százalékhoz, mint az ötvenhez, csak általában arra emlékezünk, amikor (tízből egyszer) nem jött be, így kisestélyiben zokogunk a jégesőben.
Másodszor ez egyáltalán nem baj, mert tőzsdén 55 százalékos találati aránnyal már nagyon jól lehet keresni. Tehát ha a fent említett „fáma” nem tőkeáttétellel, egy-egy pozíción szeretne nagyot keresni, hanem egy jól diverzifikált portfólión tisztességes hozamot szeretne elérni, akkor nem hasonlítgatná a tőzsdei előrejelzéseket a fecskék megbízhatóságához.
Mi a helyzet, ha az időjárás is bekavar
Na de mit mondjunk akkor, ha egy pozíció nem csak a szokásos tőzsdei jóslatok nehézségeivel (társadalmak, gazdaságok, piacok és vállalatvezetések racionalitása és irracionalitása, csak hogy néhányat említsek) szembesül, hanem a változatosság kedvéért meteorológia is van benne? Ráadásul nem is rövid távú, hanem több havi időjárást kéne jól látni.
Ha valaki például nem látta előre, hogy Nyugat-Afrikában ezen az őszön a szokásosnál több eső, így a szokásosnál sokkal több kakaóbab lesz, az most szomorúan nézheti a nyár vége óta 30 százalékot zuhanó kakaóbab árakat. De nem csak a kínálati oldallal van baja annak, aki long kakaó pozícióban üldögél, hanem a keresletivel is.
Úgy tűnik, hogy a fejlett világban mostanra esett le, hogy ha valakinek mérlege is van otthon, akkor a csokoládé inkább csak nagyon rövid távon okoz örömet – így aztán a fogyasztás is csökkenőben. Amit nem ellentételez a fejlődő világ fogyasztásának alacsony bázisról való növekedése.
Európai kakaóbab árak, 1 havi futures (forrás: Reuters)
A kakaó ára tehát éppen jókor, az ünnepi szezon előtt omlott össze. Annak magyarázata, ha ebből mégis viszonylag keveset (a Bloomberg cikkében egy chicagói felmérés november óta 16 százalék „édesség” áresést mért) látnánk, kifejezetten piaci. Ugyanis az előző évek kakaó drágulásának eredménye az volt, hogy az édességgyártók egyre kevesebb csokoládét (kakaót) és egyre több tölteléket kezdtek használni. De, ahogy mondani szokás, az alacsony árak legjobb orvossága az alacsony árak: a gyártók most majd ismét elkezdhetnek csokoládét pakolni a csokoládékba!
Írta: a Concorde Alapkezelő elemzője, Balásy Zsolt, az Alapblog rendszeres szerzője.