Média

2018-ban már 4K-ban is tévézhetnek a magyarok

2018-ban már 4K-ban is tévézhetnek a magyarok

Ezt Balan Nair, a Liberty Global, a világ egyik legnagyobb kábelkommunikációs cége, a UPC anyavállalatának második embere, a cég technológiai igazgatója nyilatkozta a 24.hu-nak szerdai magyarországi villámlátogatása alkalmával, amelynek során személyesen kötött be egy háztartást a korszerűtlen ADSL hálózatot felváltó optikás kábelhálózatra Monoron.

Ön az imént azért érkezett fél napra Magyarországra, hogy saját kezűleg köthesse be a Liberty Global magyarországi leányvállalata, a UPC Magyarország egyik monori előfizetőjének a széles sávú internet és digitális televízió szolgáltatást, ami végre felváltja az enyhén szólva elavult ADSL technológiát. Adja magát a kérdés: hogyhogy csak most vezetik be a szélessávú internetes megoldást a Pest megyében lévő 21 ezres lélekszámú városba?

Több oka is van ennek, de úgy gondoljuk, hogy ez megfelelő időszak erre, hiszen így már például rögtön száloptikai megoldást tudunk bevezetni, ami nagyon gyors internetezést tesz lehetővé, illetve különböző televíziós, illetve videós kényelmi, illetve szórakoztató jellegű szolgáltatások bevezetése is lehetővé vált.

De nem késtek-e el ezzel?

Nem, mivel a UPC korábban is jelen volt a városban, nyújtottunk internetes és televíziós szolgáltatást. Magyarország egyéb térségeiben is nagyon intenzív fejlesztéseket hajtottunk végre, most pedig tudunk erre a régióra koncentrálni teljes erőbedobással.

Hány ilyen város vagy régió lehet még Magyarországon, ahol hasonlóan fejletlen az infrastruktúra, mint amilyen mostanáig Monor térségében volt? Vagyis hány városban kellene a következő időszakban hálózatfejlesztést végrehajtaniuk?

A mi területünkön Monor volt az utolsó ilyen régió, ahol csak az ADSL szolgáltatás volt elérhető, hiszen az új optikai technológiánkat már bevezettük a többi területen. A jó hír az, hogy ahol jelen vagyunk, mostanra mindenhol megvan a másodpercenként 500 megabites letöltési sebességet biztosító átviteli sebesség.

Fotó: Berta Sándor
Fotó: Berta Sándor

Beszéljünk egy kicsit általánosabb kérdésekről. Mikor találkozhatnak a magyarok olyan innovációkkal mint például a 4K/UHD képfelbontás?

4K képességekkel bíró set-top-box-ot már most is fejlesztünk: az Egyesült Királyságban éppen két héttel ezelőtt vezettük be az erre épülő szolgáltatást, amit hamarosan más országokba is el fogunk vinni. Bár még csak most hozzuk nyilvánosságra a többi országra vonatkozó bevezetési terveinket, úgy gondolom, Magyarországra 2018-ban érkezhet meg a 4K.

Mi az a 4K?

A 4K esetén 4096 x 2160 képpontos felbontásban továbbítják a műsorokat. Ez összesen 8 millió képpontot jelent. Összehasonlításképpen: a 1080p HDTV még összesen 2.073.600 képpont megjelenítésére alkalmas. Vagyis a 4K-val a HD adásokhoz képest több mint négyszer annyi képpontot láthatunk, ami látványos minőségugrást jelent, a képek jóval részletgazdagabbá válnak.

Mit gondol, lesz hozzá 4K-s televíziós tartalom is?

Ez az egyik oka annak, hogy most még nem sietünk a bevezetéssel, mivel egyelőre nagyon kevés a 4K tartalom. A legtöbb filmstúdió, illetve műsorgyártó most még nem fejleszt 4K-ra, mert nagyon drága lenne nekik is.

Tudja-e valahogy a UPC serkenteni ezt a folyamatot, hogy legyenek 4K-s tartalmak?

Azt hiszem ez a serkentés vagy ösztönzés leginkább a fogyasztói oldalról kell, hogy érkezzen, azaz nekik kell, hogy igényük legyen rá. Ha megvan a kereslet, akkor a kínálat is meglesz. Jelenleg például nem is nagyon lehet már olyan tévét vásárolni, ami nem tudja a 4K-t. Ezért csak idő kérdése, hogy mikor jelennek meg a 4K-s tartalmak.

Melyik technológiáé a jövő? A kábeles vagy a műholdas tévézésé?

Egyértelműen a kábelé, mert a kábel tud hangátvitelt, videojel-továbbítást (tévés szolgáltatást) és adatátvitelt, azaz internetes szolgáltatást is, sőt Magyarországon mobilszolgáltatással is jelen vagyunk. Ez így nagyon erős kombinált szolgáltatáscsomagot jelent az ügyfeleknek.

Ugyanakkor a kábelhálózatok fejlesztése, ahogy a monori példa is mutatja, meglehetősen lassú és talán költségesebb is, mint a műholdas televíziós szolgáltatás, amihez nem kell kábelt fektetni.

Nem érdemes elfelejteni, hogy a műholdas szolgáltatás csak egyetlen termék, vagyis csak műsorszórásra, televíziózásra alkalmas. Nekem viszont meggyőződésem, hogy a jövő egyértelműen a kombinált szolgáltatáscsomagoké, ráadásul ott van kábelen az IPTV is, amely lehetővé teszi, hogy az emberek akkor nézzék az adást, amikor akarják, nem pedig akkor, amikor a műsor lemegy a tévében.

Magyarországon nagyon komoly problémát okoz, hogy a kábelhálózatok telítettek, vagyis új televíziós csatornát csak akkor tudnak eljuttatni a nézőkhöz, ha valamit kivesznek helyette a kínálatból. Ebből fakadóan elég nagy harcok alakultak ki a tévétársaságok között az elmúlt időszakban, ki kerülhet be, és ki esik ki emiatt. Mit tudnak tenni, van-e valamilyen megoldásuk erre a problémára?

Különböző fejlesztések várhatók ez ügyben, például jobb képtömörítési technológiákat vezetünk be a kapacitások jobb kihasználása érdekében. Ezt a folyamatot segíti az is, hogy az analóg csatornák digitálisra váltanak. Az IPTV (internetes protokoll) terjedése is nagyon sokat javít a helyzeten. Tehát nagyon sok olyan lépés várható még, ami segíthet, hogy a csatornakapacitásból sosem fogyjunk ki.

Nagyon sok olvasónk kérdezte az elmúlt időszakban, hogy lesz-e arra mód, hogy a fogyasztók, a tévénézők maguk állíthassák össze az őket érdeklő csatornalistákat, hogy csak azokért a műsorokért kelljen fizetniük, ami érdekli őket, azokat viszont mindenképp meg is kaphassák, tehát ne erőszakoljanak rájuk őket nem vonzó adásokat.

Ez az úgynevezett Á la carte, vagyis étlap alapján történő működés nem egyszerű kérdés, mivel nem egy olyan döntésről van szó, amit mi egyedül kábelszolgáltatóként meghozhatnánk. Ebben az ügyben a tartalomszolgáltató partnerekkel kellene egyezségre jutni, hiszen sokszor csak csomagban hajlandók odaadni a műsoraikat. Ez tehát egy jogi kérdés is.

Fotó: Berta Sándor
Fotó: Berta Sándor

Hogyha jósolni kellene, hogy lesz-e „Á la carte” Magyarországon öt-tíz éven belül, mire számít?

Ilyen időtávon valószínűleg nagyon sok on-demand, azaz a felhasználók által lekérhető tartalom lesz már, amelyek egy része IPTV-n, azaz internetes protokollon keresztül is elérhető lesz. Akkorra az ügyfelek is azt fogják tőlünk elvárni, hogy ezeket a szórakoztató tartalmakat máshogyan rendezzük csomagba, mint ma.

A Liberty Global második embereként hogy látja, milyen kihívások várnak az iparágra, így önökre a következő időszakban?

Ilyen például az, hogy a jelfeldolgozási teljesítmények szempontjából a set-top-boxok chipjei annyira fel fognak gyorsulni, hogy az hihetetlen. Ennek kapcsán rengeteg új szolgáltatást tudunk majd bevezetni, ami hatékonyabb hálózatkihasználást is eredményez majd. További trend, hogy a fogyasztók egyre többféle eszközön, illetve a legkülönfélébb helyszíneken is élvezni szeretnék a tartalmakat, tehát bárhol és bármikor. Ehhez nekünk is igazodnunk kell, és a szolgáltatásainkat úgy kell fejlesztenünk, hogy ne csak set-top-boxon, tévékészüléken, de például mobilról és táblagépen, illetve különféle operációs rendszereken is elérhetők legyenek a szolgáltatásaink. Egy olyan kábelcégnek mint amilyenek mi vagyunk, a jövőben már sokkal inkább szoftverfókuszú fejlesztéseket kell elvégeznie, mint hardveres jellegűeket.

Milyen fejlesztések várhatók még Magyarországon?

Amellett, hogy egyre több háztartást száloptikás hálózattal kötünk be, illetve tovább fejlesztjük a Horizon szolgáltatásunkat, különféle videós termékeket fejlesztünk. Ezenkívül tovább növeljük a széles sávú adatátviteli sebességet. Arra is törekszünk, hogy a vezetékes és a mobil termékeinket kombinált csomagban tudjuk kínálni.

Ezt érdemes tudni Balan Nairről

Balan Nair a Liberty Global ügyvezető alelnökeként és technológiai vezetőjeként a vállalat nemzetközi hálózatát irányítja, és a technológiai és innovációs tevékenységek, a termékfejlesztés, az IT, a hálózatüzemeltetés, a mobil üzletág, illetve a teljes ellátási lánc működtetéséért felel. Emellett a technológiai beruházásokért, valamint a vállalati stratégiáért felelős csoportok vezetői feladatait is ellátja. A szakember feladata továbbá a senior menedzsment és a vezetőség tagjaival együttműködésben az innovációs és technológiai folyamatok globális szintű kiterjesztése és működtetése a vállalatnál. A Liberty Global ügyvezető alelnökként a vállalat ügyvezetői csapatának és beruházásokért felelős bizottságának a tagja.

Mielőtt 2007 júliusában a Liberty Globalhoz csatlakozott, az AOL technológiai igazgatójaként a hálózatüzemeltetési, a technológiai és IT üzletágakat vezette. Ezt megelőzően tizenkét évet töltött a Qwest Communications Internationalnél, a vállalat első számú informatikai és technológiai vezetőjeként (CIO, CTO). A telekommunikációs, a webes, a kábelkommunikációs és a média szektorban eltöltött hosszú évek alatt hatalmas tapasztalatot szerzett ezen területek irányításában.

Balan Nair az amerikai vezető kábelszolgáltató vállalat, a Charter Communications és az Adtran Corporation vezetőségének is tagja. Mindemellett a kábelkommunikációs szolgáltatók energiafogyasztásának csökkentését célzó Energy 2020 kezdeményezés elnöke. A rendszerfejlesztés területén saját szabadalommal is rendelkezik, valamint okleveles mérnöki végzettséget is szerzett Coloradóban. Üzleti és elektromos mérnöki diplomáit Iowa állami egyetemén szerezte.

A monori hálózatfejlesztésről korábban itt írtunk részletesebben.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
Olvasói sztorik