Közleményben ismertette állásfoglalását a magyar reklámipar képviselőit reprezentáló Magyar Reklámszövetség a tegnap közzétett T/13159. számú „egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról” szóló törvényjavaslati csomagban lévő két, a reklámipart szorosan érintő törvénymódosítási javaslat kapcsán. Az MRSZ szerint a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény vonatkozó javasolt módosításai indokolatlanok.
Mint 2016 júliusában, az úgynevezett bónusz törvény bevezetéskor is hangsúlyoztuk: az ilyen mértékű piaci szabályozás indokolatlan beavatkozás a piac működésébe, és további bizonytalanságot kelt.
– írják.
Jön a bejelentési kötelezettség
Továbbá arra is felhívja a figyelmet az MRSZ, hogy a módosítási tervezetben a jogszabály elkerülő magatartás szankciójának szigorítása mellett (az eddigi tízszeres büntetést ötvenszeresre kívánja emelni, és kiterjeszti a jogtalan előnyt juttató félre is) új elemként jelenik a NAV részére az NFH felé való bejelentési kötelem (amennyiben az állami adóhatóság az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésében foglaltak megsértésére utaló körülmény jut tudomására, abban az esetben köteles ezt haladéktalanul a fogyasztóvédelmi hatóság tudomására juttatni).
60 százalékos drágulással járhat a közterületi különadó
Az MRSZ arra is rávilágít, hogy a jelenlegi törvénytervezet nem csak a reklámtörvényt kívánja módosítani, hanem ismételten a közterületi reklámeszközök kerültek fókuszba, viszont ezúttal adóügyi szempontból. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításával ugyanis a jogalkotó a közterületi reklámeszközök megadóztatását javasolja úgy, hogy az akár 60 százalékos áremelkedést is jelenthet a közterületi reklámpiacon. A közterületi reklámeszközök nagyságának és számának ismeretében ez a szabályozás 4-6 milliárd Ft adóterhet róhat a piacra. (A plakátadóról itt írtunk bővebben.)
Az MRSZ üdvözli, hogy a kormány nyitottságot mutatott az egyeztetésre a sajtóban kiszivárgott – településkép védelméről szóló törvény – plakátpiac szabályozására irányuló módosítás kapcsán. Az MRSZ Out of Home (Közterület) Tagozata által készített szakmai vállalás csomag részletes kidolgozása tárgyában megkezdődtek az egyeztetések az elmúlt héten.
A Magyar Reklámszövetség felhívja a figyelmet, hogy a teljes közterületi piac az MRSZ 2016-ban bemutatott reklámköltési adatai alapján nem haladta meg a 15 milliárd forintot. Egy ilyen mértékű adóteher a közterületi piac ellehetetlenítését vonja maga után; hiszen egy teljesíthetetlen külön adót ró a reklámadó mellett a kültéri reklámszegmensre.
A Magyar Reklámszövetség a fenti érvek alapján most azt kéri a kormányzattól, hogy fontolja meg a tervezett jogszabályváltozások reklámpiacot érintő részeit.
(Kiemelt kép: MTI/Czeglédi Zsolt)