Két-három héten belül 10-15 forinttal drágulhat az üzemanyagok literenkénti ára Magyarországon, ha tartóssá válik a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) kitermelés csökkentésről szóló döntése nyomán több mint öt dollárral megemelkedett olajár, írja pénteki számában a Világgazdaság.
A lapnak nyilatkozó szakértők úgy vélik, hogy a tartósan 50 dollár feletti hordónkénti olajár csak rövid távon okoz drágulást, később minden visszatérhet a régi kerékvágásba.
Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. elemzője szerint több dolog is kérdéses. Ezek közé sorolta, hogy betartják-e a kartelltagok termeléscsökkentési vállalásaikat, meddig esik és mikortól lendül be újra az észak-amerikai nem hagyományos olajtermelés, illetve mikortól és milyen szintről farag le saját olajtermeléséből a kvótacsökkentéshez önként csatlakozó Oroszország.
Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója szerint az OPEC mostani döntésének a rövid távú dráguláson kívül nem lesz számottevő hatása sem a nemzetközi olaj-, sem a hazai üzemanyagárakra. Magyarázatként három okot nevezett meg. Ezek közül az első, hogy a bejelentésnek főként lélektani hatása volt, ez magyarázza a nyolcszázalékos árugrást, de tartós hatása a globális túlkínálat miatt nem lesz.
Másrészt az olaj és az üzemanyagárak között már nincs olyan szoros összefüggés, mint régen, a benzinnek és a dízelnek saját tőzsdei ára van. Emellett a keresleti oldal sem segíti a radikális áremelkedést, a megerősödött dollár viszont rövid időn belül feljebb nyomhatja a hazai üzemanyagárakat.