Pénzügy

Mamahoteltől a háromszázezres mobiltelefonig – így költenek a magyar fiatalok

diakok-fiatalok(210x140)(2).jpg (diákok, )
diakok-fiatalok(210x140)(2).jpg (diákok, )

A hazai fiataloknak alig marad pénze a havi számlák rendezése után, a szórakozásról mégsem hajlandó lemondani – többek közt ez is kiderült a Jófogás és a GKI közös internetes kutatásából, amely a generációk jövedelmi körülményeit és pénzköltési szokásait vizsgálta.

A Z generáció (akik 1995 után születtek) 92%-a még otthon él, a „mamahotelek” biztonságában, és bevallásuk szerint bátran költenek szórakozásra és egyéb extrákra, gondolkodásukban és terveikben pedig egyáltalán nem játszik központi szerepet a pénz.

Az Y-ok (1980 és 1999 közöttiek) esetében 30%-os a szülőkkel élők aránya, 70%-uk tehát már elindult a nagybetűs életbe és küzd az önállóság fenntartásának kihívásaival. A tízezres válaszadói bázis minden 7. résztvevője nyilatkozta azt, hogy megosztja szüleivel a keresetének egy részét.

penzkoltesi-szokasok

Az egyes generációk esetében a költések fontossági sorrendje jelentősen eltér. Míg a Z korcsoport egy hónapban átlagosan 3 termékkörre – kiemelten ruházati cikkekre (61%) és hobbikra (39%) – költi el a pénzét, addig a többi generáció átlagosan 5 dolgot fedez a keresetéből, és ezek már inkább állandó kiadások. Esetükben a költési tábla élén értelemszerűen az élelmiszerek és számlák rendezése áll. Ha azonban az egyszeri kiadásokat nézzük, az életvitelbeli különbség még élesebben megmutatkozik: míg a Z generáció 36%-a mobileszközre, addig az Y-Babyboom szülöttjei legszívesebben lakásfelszerelési, lakberendezési tárgyakra fordítják a félretett pénzüket.

legkedveltebb-szorakozasi-formak

Az Y generáció esetében, az otthonról való kiszakadással a kiadásaik összetétele és az élethelyzetük jelentősen megváltozik, ugyanakkor a fiatalkori szokásokhoz való ragaszkodásuk megmarad. Miközben az összes válaszadó csupán 20%-a költ szórakozásra, legaktívabban ezt az Y generáció teszi, hetente legalább 2 alkalommal, ami duplája mind a Z, mind az X generáció kikapcsolódási gyakoriságának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik