Eredetileg 470 milliárd forintra becsülték, de hétszázmilliárd forintjába is kerülhet a magyar adófizetőknek a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása, amit kínai hitelből, kínai kivitelezőkkel valósítanának meg – írja a Magyar Nemzet.
A lap kormányközeli forrásból úgy értesült, hogy egy nyilvánosságra eddig nem került kormányhatározat rögzítette az óriásberuházás finanszírozásának részleteit: eszerint a fejlesztést 85 százalékban húszéves futamidejű, Kína által nyújtott kölcsönből fedezné az állam. A teljes beruházás értéke időközben 550 milliárdra emelkedett. Úgy számoltak, hogy
A hitelfelvétel egyébként ellentétes lehet a 2016-2020-ra vonatkozó konvergenciaprogrammal, amely az államadósság csökkentését rögzíti, ezt egyébként az alaptörvény is előírja.
A Magyar Nemzet szerint hiába kérték több alkalommal, különböző okokra hivatkozva a kormány megtagadta a beruházás megvalósíthatósági tanulmányának nyilvánosságra hozatalát. Iparági források szerint egyhamar nem térül meg a beruházás, ami inkább Kína érdeke. A lap egy kormányközeli forrása azt mondta: kérdés, miért partner a magyar kormány abban, hogy a kínaiak csak kivitelezőként vegyenek részt a fejlesztésben, míg a beruházás teljes egészében az adófizetőkre hárul.
Az Európai Bizottság korrupciógyanú miatt kötelezettségszegési eljárás előkészítéséhez látott hozzá – írtuk korábban.