Az Európai Bizottság 6,7 milliárd eurós támogatást jelentett be, mellyel 195 közlekedési infrastruktúra-projektet támogat az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében, köztük magyarokat is – jelentették be az uniós javaslattevő-végrehajtó testület illetékesei pénteken a Napi.hu tudósításában.
A források közel 85 százaléka a Kohéziós Alapból támogatásra jogosult tagállamokba irányul, elősegítve az infrastruktúrák terén az EU-n belül meglévő egyenlőtlenségek csökkentését – derül ki a közleményből.
A magyar projektek
Magyarország 23 olyan projektet adott be, amelyik bekerülhetett a kalapba, 1,2 milliárd euró (377 milliárd forint) értékben. Ebből a bizottság 16 projektet fogadott be összesen 809,6 millió euró (290 milliárd forint) értékben, ezek nagy része az úgynevezett törzshálózati folyosó infrastruktúrájának fejlesztéséhez kapcsolódik
A befogadott projektek között egyebek mellett olyanok vannak, mint
- a Százhalombatta-Pusztaszabolcs, vagy a Budapest, Rákos-Hatvan, illetve a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal felújítása
- a GSM-R mobilkommunikációs hálózat fejlesztése a vasútvonalak mentén
- az M15-ös út M1 és a szlovák határ közötti,
- valamint az M70-es út Letenye és a szlovén határ közötti szakaszának fejlesztése kétsávos autóúttá,
- illetve a budapesti déli vasúti összekötő híd felújítása.
Az uniós pénzügyi hozzájárulás vissza nem térítendő támogatás formáját ölti, a társfinanszírozás a projekt típusától függően az elszámolható költségek 20-50 százalékát fedezheti. A Kohéziós Alap felhívása keretében beérkezett pályázatok esetében a maximális társfinanszírozási arány elérheti az elszámolható költségek 85 százalékát.