A metróépítés 1950-es bejelentése után a tervezők nagyszabású, a moszkvai metró tereihez hasonló állomásokat álmodtak meg, de a határidők tologatása után felismerték, hogy ezek a tervek az ötvenes évek Magyarországában egyszerűen megvalósíthatatlanok. 1954-ben, 35 százalékos készültségnél aztán több, mint egy évtizedre jegelték a projektet – a hatvanas évek derekán pedig megindultak a mai is látható, egyszerű állomások építései. De milyen lehetett volna Budapest fő metróvonala? Bemutatjuk.
A budapesti metró a moszkvai állomások stílusát adaptálta volna
A meghosszabbított gödöllői HÉV és a metró találkozásához tervezett Stadionok állomás kétkupolás felszíni épülete – visszabontották
A csarnok belső terének látványterve:
Déli pályaudvar
Szabó-Dávid, 1953:
Boros-Gebhardt, 1953:
A kettes metró első szakaszát (Örs vezér tere – Deák Ferenc tér) végül 1970-ben, a másodikat (Deák Ferenc tér – Déli pályaudvar) pedig 1972-ben adták át, de azoknak már semmi kapcsolata sincs (sajnos, vagy szerencsére – ezt mindenki döntse el maga) a fenti, eredeti tervekkel.