2015-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma először szárnyalta túl az eddig lélektaninak számító 300 milliárd forintos határt, és elérte a 319 milliárdot. Ezzel az e-kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes kiskereskedelem 4,1%-a, így elmondható, hogy minden 25. forint online került elköltésre tavaly – derült ki az eNET Internetkutató Kft. friss kutatásából.
Töretlenül növekszik az e-kiskereskedelem
A korábbi évek növekedési trendjei jellemezték a tavalyi évet is. Nem csupán a nettó forgalom és az e-kereskedelem teljes hazai kiskereskedelmen belül aránya növekedett (előbbi 17%-kal, utóbbi 0,4 százalékponttal tudott bővülni 2014-hez képest), hanem az online vásárlók egy megrendelésre költött átlagos értéke is növekedési pályán mozog.
Még mindig a készpénz bűvöletében
A webáruházaknál a készpénzes utánvét, a banki átutalás és a boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetés a legelterjedtebb. Az online vásárlók az elmúlt évben a megrendelések összértékének legnagyobb szeletét ezúttal is készpénzzel egyenlítették ki, vagyis még mindig elmondható, hogy Magyarországon a készpénz dominanciája meghatározó.
Futárszolgálatok továbbra is az élen
Továbbra is toronymagasan vezet a futárszolgálatos kiszállítási lehetőség nyújtása a webáruházak körében: tíz webshopból kilencnél elérhető ez a szállítási mód. Ezt követi a boltban való személyes átvétel, illetve a személyzettel rendelkező partneri ponton történő személyes átvétel.
Egyre többen vásárolnak már külföldi webshopokból
Tavaly a rendszeresen internetezők 84%-a vásárolt online a hazai webáruházak kínálataiból, és 35%-uk külföldi webshopokból (is). Ezzel beigazolódott a webáruházak tavalyi várakozása, miszerint az online vásárlók számában jelentős növekedés várható.
Az elmúlt egy évben nem csupán az elektronikus vásárlók száma növekedett, hanem a külföldről történő online vásárlási kedv is megugrott a magyar online vásárlók körében.
Azok a vevők, akik külföldről is rendelnek online, leginkább ruházati és sportruházati termékeket, számítástechnikai eszközöket, illetve órákat és ékszereket vásárolnak.
Fut az online szekér
A hazai e-kereskedők továbbra is leginkább az internetes vásárlások, valamint az online vásárlók számának növekedését, továbbá a mobileszközről történő internetes vásárlás arányának növekedését várják az elkövetkező három évben.
Habár az online kiskereskedelem növekedési üteme 2014-hez képest némiképp lelassult, ez azonban leginkább annak tudható be, hogy évről évre egyre magasabb bázisról produkál növekedést a piac. Aggodalomra tehát semmi ok, következő 3-4 évet várhatóan továbbra is az e-kiskereskedelem nettó forgalmának gyarapodása fogja jellemezni, hiszen egyelőre semmilyen akadály sincs a láthatáron, ami ezt meggátolná. Látva a nyugati országok e-kereskedelmi piacának trendjeit, még mindig jócskán van hova fejlődni és növekedni – összegezte az eNET.