– Magyarországon kiemelkedően népszerű a hagyományos tévé, annak ellenére, hogy nálunk is gyorsan fejlődik a média kínálata, és a fogyasztók minden eddiginél több lehetőség közül választhatnak videót saját szórakoztatásukra. A magyar nézők 86 százaléka fizet elő kábeles vagy műholdas adások vételére; Európában átlagosan 65, világszerte pedig szintén átlag 72 százalék. Többek között ezt tárta fel a Nielsen globális felmérése.
Ebből a szempontból Észak-Amerika és Ázsia-Óceánia vezeti a rangsort 35, illetve 32 százalékos aránnyal.
„Napjaink összetett médiakínálatában a videoprogramokat letöltésre kínáló szolgáltatók növekedése a média minden szereplője számára kínál lehetőségeket”
– jelentette ki Megan Clarken, a Nielsen termékfejlesztési elnöke.
„Mind a közönség, mind reklámozók és tartalomszolgáltatók számára előnyt jelent, ha mélységében is ismerik nem csak a fogyasztók nézettségi dinamikájának változásait, hanem azt is, hogy miért változik. Két dolog soha nem volt annyira érvényes, mint manapság: Mindig a tartalom lesz a király, és a fogyasztók egyre jobban igénylik, hogy irányítsák, igényeikhez igazítsák a nézés élményét. Azok a tartalomszolgáltatók, akik mind a két fronton kiemelkedőt nyújtanak, előnyös helyzetbe kerülnek”.
A Nielsen globális video-on-demand kutatása során összesen több mint 30 ezer internet használót kérdeztek meg hatvanegy országban, hogy felmérjék a VOD-nézés és reklámozás módjait.
Lemondani a hagyományos tévét
Figyelmet érdemel itt egy újabb kutatás az USA-ban, amely szerint azok közül, akik azt mondták, hogy lemondanák a hagyományos műsorvételt, nagyon kevesen váltották valóra tervüket.
„A csak online videószolgáltatások növekvő népszerűsége továbbra is nyomást gyakorol a hálózati, kábeles és műholdas tartalomszolgáltatókra, de valószínűtlen, hogy bármelyik is eltűnne”
– mondta Clarken.
„Egyes fogyasztók ugyan visszavesznek a hagyományos tévé szolgáltatások használatából, de sokan nem vágják el teljesen a szálakat. Legtöbb néző számára az online és hagyományos szolgáltatások nem zárják ki, hanem kiegészítik egymást. Sőt, inkább a videoprogramok online, hálózati és többcsatornás szolgáltatói találkoznak ugyanazokkal a kihívásokkal; mint például a fogyasztók elvárásainak gyors változása, a túlkínálat, illetve a tartalom költségeinek emelkedése. Rövidtávon nem a szolgáltatások lemondása fenyeget leginkább. Ugyanis a fogyasztók értékelik a prémium színvonalú szolgáltatások vagy hálózatok előnyeit. Inkább választják a csatornák karcsúbb csomagjait, amelyek megfelelnek igényeiknek és pénztárcájuknak”.
Jelenleg a média környezetének egyetlen szilárd jellemzője a folytonos változás. Lehet, hogy amikor betört a piacra az igény szerinti videó anyagok letöltése, csak újabb tényező jelent meg, amely növeli a média széttöredezettségét. De mindenképpen folytatódik vele a vad vihar, amelybe a telekommunikáció most már több mint egy évtizede belekerült. És egyhamar nem csillapodik a változások ereje. A nézők megnyerése soha nem volt nehezebb, mint jelenleg. Bár a változás és a bizonytalanság nehézségeket okoz a tartalomszolgáltatóknak, fontos számukra, hogy mozgékonyak, rugalmasak maradjanak, és elébe menjenek a következő kihívásoknak.
Épp ma jelent meg egyébként egy másik kutatás is, amit az eNET készített a video-on-demand szolgáltatások kapcsán. Ebben többek között arra voltak kíváncsiak, hogy a magyarok hogyan viszonyulnak a Netflix szolgáltatáshoz, az mennyire kavarja fel a hazai médiaipart.