A Klik és ez a közoktatási rendszer teljesen megnyomorít bennünket. Eldöntöttem, hogy ezt tovább így nem csinálom. Én eddig bérszámfejtettem, útiköltségtérítés-számfejtettem, állandóan adminisztráltam.
Mindezt Pukli István, a pedagógustüntetések egyik vezéralakja mondta még a pénteki tüntetés előtt a Hvg.hu-nak adott interjúban. Életútjáról is beszélt amellett, hogy mit kéne rendbe tenni a közoktatásban. Rögtön azzal nyitott, hogy mint a Teleki Blanka Gimnázium vezetője, egy csomó felesleges adminisztratív terhet lőcsöltek rá.
Szerinte a tanárok leterheltek, alapból a maximumot, 26 órát tanítanak helyettesítésekkel együtt, plusz a rengeteg egyéb feladat, a mentorkodás, a pályázatírás, a közösségi szolgálat, és akkor még nem javították ki a dolgozatokat, nem készültek fel másnapra. Eközben nem marad idő a legfontosabbra, hogy foglalkozzanak a gyerekekkel.
Pukli szerint a 2010 előtti közoktatás rossz volt, az új rendszer még rosszabb lett, ezért az alapoktól kell felépíteni mindent. Például, hogy “valóban szükség van-e Vergiliusra latinul?” Magyarból például az lenne a fontos, hogy az irodalmat és az olvasást megszeressék a gyerekek.
A Nemzeti Alaptanterven is változtatni kéne, hiszen folyamatosan a “kompetencia” szót ismételgetik benne, holott az ismeretanyagról szól az egész, aminek jelentős része fölösleges ismeret. Amúgy Pukli a finn módit követné:
A cél pedig valójában az lenne, hogy megtanítsuk a gyerekeket tájékozódni, kiválasztani a helyes információt, fejleszteni az együttműködést, az értő olvasást, a kritikai és az alapvető matematikai gondolkodást. Egyébként úgy vélem, a finn modellt alapul véve a tantárgyakat meg kellene szüntetni, és csak az érettségi előtt tanulnák a diákok tantárgyi szinten azt, amiben tovább akarnak lépni.
A saját gyerekeit is játékos formában oktató Pukli kinevezése körüli korábbi botrányok is előkerültek. 2012-ben ő az Arany János Általános Iskolába ment volna, de oda már talált embert az önkormányzat, és inkább a problémáktól hemzsegő Telekit ajánlották neki. “Eléggé pattogósan kezdtem az ittlétemet” – mondta Pukli, aki szerint autoriter irányításra volt szükség, pl. a nevelési program megírásához.
Pukli ellen akkor a nevelőtestület és a diákok is tiltakoztak. Szerinte az állt ennek hátterében, hogy a kedvelt igazgatóhelyettestől megvált, miután az feljelentette őt az önkormányzatnál, mert szerinte bizonyos iratokba nem tekinthetett volna be. A tanárok szerinte tanítási időben akartak tiltakozni, de ő ezt nem engedte, mondván ők felügyelnek a gyerekekre. Mivel azóta konszolidálódott a helyzet, vizsgahely lett a gimnázium, jobbak az elért eredmények, már a nevelőtestület javasolta, hogy képviselje őket Pukli.
A fent említett szocialista múltjáról is beszélt: Szekszárdon ismerkedett meg a párttól, 18 évesen lépett be, a területi lista 12. helyére fel is került. A családja próbálta a pártpolitikáról lebeszélni, de hiába. Egy diplomahamisítási ügynél már érezte, hogy valami nem jó ebben a pártban, aztán amikor tanárként végigélte, ahogy mindenkit kirúgnak körötte a Gyurcsány-kormány szakiskolai átalakításai miatt a csepeli Csete Balázs Általános Iskolából, távozott onnan, sőt az őszödi beszéd és a zavargások után egy évvel a pártból is lelépett.
2010-ben már átszavaztam a másik oldalra, és még az elején úgy is tűnt, hogy jó lesz.
A nagy cél most az, hogy a Civil Közoktatási Platform azonnali követeléseire igent mondjon a kormány, és akkor nem lesz tüntetés március 15-én.