A The Guardian által bemutatott jelenség lényege, hogy azok az iPhone 6-osok, amelyeket egy kisebb hiba miatt nem hivatalos Apple márkaszervizben javítanak meg, majd frissítik őket iOS 9-re, egy rejtélyes hibaüzenetet követően nem hajlandóak működni. Kész, passz, oda a kétszázezer forintos csodamobil, ugye nem baj, hogy utólag szóltunk, bocsi.
Az úgynevezett 53-as hibakód esetére még nem figyeltek fel sokan, mivel tényleg csak akkor észlelheti valaki, ha mondjuk odakoccantja valamihez a telefont, vagy valami egyéb balesetet szenved a készülék, ő pedig egy átlagos szervizben keres gyógyírt. Lássuk be, sokan vannak vel úgy, hogy egy apróbb hibáért nem akarnak elzarándokolni egy olyan Apple szervizig, ahol viszonylag lassan, ráadásul elég drágán reparálják meg a készüléket. Oké, elveszíthetjük a garanciát, de ettől még működni fog a telefon, nem? Hát nem.
A cikkben egy Antonio Olmos nevű fotóriporter esetét idézik, aki Macedóniába utazott, hogy képriportot készítsen a menekülthelyzetről. Épp terepen volt, amikor elejtette a telefonját, és mivel fontos munkaeszközként használta, és a környéken nem hemzsegtek az Apple márkaboltok, beadta egy helyi szerelőhöz. Gyorsan és sikeresen el is készültek a javítással, és az iPhone-nal nem is volt semmi baj egészen odáig, míg meg nem érkezett a jelzés, hogy indul a frissítés az aktuális operációs rendszerre, iOS 9-re. A telepítés után azonban csak egy szűkszavú üzenet jelezte, hogy “53-as hiba” lépett fel, majd a készülék teljesen használhatatlanná vált. Az üzenetet nem lehetett átugrani, semmilyen módon nem tudta életre kelteni a telefont, és még az adatait se tudta lementeni valamilyen külső tárhelyre.
Olmos Londonba visszatérve bement egy hivatalos Apple kereskedésbe, ahol a hibaüzenetre rápillantva közölték vele, hogy nem tudnak mit tenni, a telefon halott, vehetett magának egy újat. A Guardiannek is dolgozó riporter ezután keresett rá az 53-as hiba által érintett emberek üzeneteire a neten, és ekkor látta, hogy nincs egyedül, egyre többen panaszkodnak hasonló fiaskóra, melynek végén az iPhone-jukat csak egy nagyon drága papírnehezékként tudták használni. A panaszosok között volt olyan is, akinek olyan szinten apró hibája akadt a telefonnal, hogy el sem ment szervizbe, a frissítés után mégis megkapta a “fagyasztókódot”.
Az amerikai iFixit szakértője, Kyle Wiens szerint több mint 180 ezren kerestek náluk megoldást az 53-as hibakódra, tehát a károsultak száma egyre növekszik. Idáig azt sikerült kideríteni, hogy ez tulajdonképpen egy nem túlzottan széles körben ismert biztonsági “segédlet”, ami a jelek szerint fordítva sült el. Az Apple szóvivője ugyanis a szokásos marketingszövegbe csomagolva azt mondta, hogy ez a probléma akkor jelentkezhet, ha az ujjlenyomat-olvasós gomb hibásodik meg, és ezt nem szakszerviz javítja. Szerinte ez pont a felhasználót védi attól, hogy a biometrikus azonosítási adatokat kezelő alkatrészt ne tudja valami szakbarbár addig bizgetni, hogy hozzáférést szerezhessen a telefonhoz. Bár a közlemény végén az is elhangzik, hogy ilyenkor az ügyfél keressen fel egy hivatalos Apple kereskedést, a felhasználók visszajelzései szerint ilyenkor is csak az új készülék vásárlását ajánlják fel a boltban, tehát az 53-as hiba tovább szedi áldozatait.
Épp ezért egyelőre csak azt tanácsolhatjuk, hogy ha bárkinek gondja akadna az iPhone home gombjával (vagy bármi egyébbel), inkább próbálkozzon szakszerviznél, máskülönben oda a drága sznobofon.