Média

Bejött a Startlap “titkos fegyvere”, a Lakmusz

A külső szemlélő számára megmagyarázhatatlan dolog történt 2015. szeptember elsején: a Central Médiacsoport legtöbb termékén megugrott a látogatószám, és ez a nagy megugrás azóta is tartósnak látszik. Az ugrás mögött egy egyéves fejlesztés gyümölcse, a „Lakmusz” áll. A mostanáig titkos fegyverről Szemők Árpádot, a rendszer kitalálóját kérdeztük, de a Startlap jövője kapcsán szóba került a Big Data és a Lájk.hu is.

Miért Lakmusz? Hogyan működik és milyen eredményeket ért el? Kérdeztük Szemők Árpádtól, aki a versenytársak miatt ugyan minden részletet nem mondhatott el, de azt azért elárulta, hogy az eddigi „push” szemlélet helyett – miszerint a Startlapon a termékek tolták a számukra valamilyen szempontból fontos cikkeket – „pull” típusú tartalomkiszolgálásra álltak át.

– Az olvasókat minden általunk elérhető tartalommal véletlenszerűen megkínáljuk, és amelyekre „szavaznak”, azokat fogják olvasni. Ennek kulcsa az olvasók érdeklődésének figyelemmel kísérése, ahol eldől, hogy egy cikk mehet-e vagy nem. Ezt a kulcsalgoritmus dönti el – akár a lakmuszpapír.Az eredmény naponta több mint 300 ezerrel több kattintás a Startlapról.

– Ez így egyszerűnek hangzik. Gondolom, nem véletlenül tartott egy évig a bevezetés…

– Három területért vagyok felelős, a Central Big Data tevékenységéért, a Startlapért és a Hírstartért. Mindháromnak kulcsszerepe volt a fejlesztésben. A Hírstartnak többéves rutinja van a magyar internetes tartalmak kategorizálásában, a feedek kezelésében. A Big Data ahhoz kellett, hogy a Startlapon keletkező napi mintegy 22 millió eseményt elemezze, ugyanis az olvasók tudtukon kívül szavaznak (na, ezt nem mondom el hogyan), a Startlap pedig a megvalósítás színtere volt. Volt még egy tényező, amihez az egész cég kellett. Az eddigi leosztott szerepek helyett paradigmaváltás történt a cégnél. Eddig a különböző termékeknek bérelt helye volt a Startlapon. A Lakmusszal szabadverseny kezdődött. Ha valaki belehúzott, akkor akár a korábbi többszörösét is kihozhatta a Startlapból. A szabadversenyből nemcsak a Central profitált, hanem mindenki, aki a Hírstarton megjelenik (ez lényegében a teljes magyar internetes sajtó), hiszen ha valaki valami nagyon jóval állt elő, akkor azt is felkapta a Lakmusz. Ez látszik a Hírstart kirobbanó számain is.

A Startlap nyitóoldala - az itt megjelenő hírekre van befolyása a Lakmusz algoritmusának
A Startlap nyitóoldala – az itt megjelenő hírekre van befolyása a Lakmusz algoritmusának

– Szóval egy gép, emberek nélkül? Nem is kellenek újságírók a Startlapra?

– Most kell csak igazán. Ugyanis a Startlapon címek versenyeznek lead és fénykép nélkül, így aki egy hangzatos, de becsapós címet ad, az rettentő sok olvasót szerezhet, akik utána dühösen távoznak. Például valaki kirak egy cikket azzal a címmel, hogy „Börtönben a miniszterelnök” vagy „Hajnalban mínusz 20 fok várható”, csak azt felejti el megírni, hogy a miniszterelnök egy távoli jelentéktelen országban regnált, és a nagy hidegek, pedig Bulgáriában lesznek, az nagy elérést kap, de utána dühösen csukják be a cikket az olvasók.

A 0-24-ben ügyelő újságírók felügyelik, hogy a címek kontextusban maradjanak, így jó maradjon a userélmény. Ugyanez a csapat választja ki a képes kiemelt anyagot. Ehhez szintén Big Data technológiát használnak. Alternatív képes anyagokat „futtatnak meg”, és a legsikeresebb lesz a Startlap kiemelt anyaga.

Fotó: centralmediacsoport
Fotó: centralmediacsoport

– Gondolom, a fejlesztéseknek ezzel még nincs vége.

– Valóban, lényegében minden napra jut egy új dolog, amit kipróbálunk. Ezeknek jó része zsákutcának bizonyul. Érdekes módon a hibáinkból sokkal többet tanulunk, mint a sikereinkből. Az algoritmus legfontosabb elemei ezekből kristályosodtak ki.

A kezdeti tesztidőszakban például véletlenül egy régi címkészlet maradt bent, ütős, de egyhetes címekkel. És ezt nem azonnal vettük észre, mert a kattintások nagyon jók voltak. Az emberek egy héttel később is szívesen olvasták, hogy dugó van az M7-sen vagy valaki meghalt. Ekkor vezettük be az avulás fogalmát. Minél régebbi egy hír, annál „értéktelenebb”.

– A Startlapot sokan temetik…

– Igen, tudom, mire gondolsz. A Startlap sajátos helyzetben van. Sokan évek óta azért szeretik, mert nem változik. Viszont ahhoz, hogy meg tudjon maradni a piaci pozíciója, változnia kell. Ezt a paradoxont sikerült feloldanom bő egyéves munkálkodásom alatt. A Startlap layoutját nagyon óvatosan pixelről pixelre tesztelve változtatjuk meg, miközben a háttérrendszereiben forradalmi változásokat hajtunk végre (mint pl. a Lakmusz). Olyan célcsoportokat, akik úgysem fognak a Startlaphoz csatlakozni, meg sem próbáljuk a mostani nyitóra terelni, őket a Startlap „mellé” orientáljuk.

Wiki rovatunk az infotainment színtere, a Lájk.hu csatlakozott a Startlaphoz, ide a fiatalabbakat tudjuk megnyerni. A hagyományos Startlap nyitón pedig kimaxoltuk a gaminget, ami nagyon bejött a közönségünknek.

A Lájk.hu is csatlakozott a Startlaphoz
A Lájk.hu is csatlakozott a Startlaphoz

A Startlap erős brandjét leginkább a Facebookra sikerült átvinnünk. A nagy magyar portálok közül a Startlapé a legnépesebb és legaktívabb Facebook-közösség. Mobil elérésünk is rohamosan nő.
A nekrológokat tehát nyugodtan össze lehet tépni.

 

(A 24.hu kiadója a Central Médiacsoport leányvállalata, a Central Digitális Média.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik