A kulcsemberek általában nemcsak a felettesekre, hanem a többi munkatársra is tudnak hatni, példaképnek számítanak, többnyire kiváló szakemberek vagy specialisták. Fontos, hogy értékrendjük közelítsen a vállalat értékrendjéhez. Papp Eszter független business coach összegyűjtött néhány tippet, hogy mire is érdemes figyeljen, ha szakmai szempontból fontosabb szerepet szeretne kapni a munkahelyén.
Látszódjon!
Rendkívül fontos a személyes márka felépítése. A saját brand része, hogy megpróbáljuk hitelesen és következetesen megmutatni az erősségeinket. Úgy kommunikáljunk, úgy teremtsünk kapcsolatokat, hogy látszódjon a szakmaiságunk, így ismertebbé és piacképesebbé válhatunk. Gyakori hiba, hogy az énkép nincs összhangban a rólunk alkotott képpel. Nem ismerjük magunkat eléggé: jobbat vagy rosszabbat gondolunk önmagunkról, vagy nem jól láttatjuk magunkat és az erősségeinket, pedig ez a kulcsa a brandépítésnek.
Értse és támogassa a vállalati elképzeléseket!
Képezze magát és szerezzen rutint: fontos, hogy a jól csengő tervek mögött legyen tartalom is. Meg kell ragadni a cég által kínált lehetőségeket, tréningeket, de az önképzéssel is sokat nyerhet.
Legyen proaktív és ismerje fel a piaci réseket!
Ha regionális munkakörre vágyik, akkor tanuljon nyelveket. Horvát, szlovák, cseh, lengyel nyelvismerettel például piaci előnyre lehet szert tenni. Egyre nagyobb jelentőséget kap (már nem csak a multinacionális vállalatoknál) a virtuális csapatmunka.
Aki szeretne kiemelkedni, az tanulmányozhatja a környező kultúrákat, viselkedési szokásokat, motivációs tényezőket, illetve a környező vagy a cég számára fontos célországok történelmét is. A valós vagy virtuális csapattagokkal való tartalmas beszélgetések is támogathatják a céljaiban. Egymás megismerése szintén befektetett idő, és ne feledje, sokszor apró részleteken múlik a siker.
Tervezzen!
A coach azt tanácsolja, hogy írja be magát a naptárjába, azaz szánjon időt saját magára, és valamelyik kávészünetben vagy hétvégén gondolja végig a következőket:
- Hogyan képzeli el önmagát 1-3-5-20 év múlva?
- Hogyan képzeli el az életét? Meddig és hogyan szeretne dolgozni?
- A helyén érzi magát? Amivel most foglalkozik, azt miért teszi, mi motiválja?
- A jelenlegi munkája miként illeszkedik bele a terveibe, elképzeléseibe?
- Vannak egyáltalán tervei, avagy mennyire jellemzi önt a sodródás, az áramlás vagy a tudatosság?
Hogyan fogadja el, ha mégsem ön a főnök jobb keze?
A kulcsemberek nem csak azok, akik látványosan sikeresek a cégnél! A háttérember, a támogató szakértő is lehet kulcsember abban az esetben, ha a társaság számára nélkülözhetetlen feladatokat lát el.