Tech

Baglyot küld a Google az álhírek ellen

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 04. 27. 12:14

Magasabb fokozatra kapcsol a Google az álhírek elleni küzdelemben: miután keresési találatok közt is bevezették a tényellenőrzést, most a kereső algoritmusát módosítják. A hamis információkat terjesztő tartalmak mostantól hátrébb szorulnak a találati listán, a felhasználók pedig új eszközt kapnak, hogy jelenthessék a megkérdőjelezhető találatokat.
Korábban a témában:

A keresőóriás április elején a keresési találatok közt is bevezette az addig csak Hírekben működő tényellenőrzést (Fact Check), melynek köszönhetően egyedi címkék jelzik egy-egy tartalom hitelességét. Ez viszont csak az első lépés volt, kedden egy ennél grandiózusabb projektet jelentett be a cég. Az Owl (Bagoly) kódnévre keresztelt frissítés részeként átalakul a találatok listázásért felelős algoritmus.Ez nem azt jelenti, hogy a keresőből teljesen eltűnnek az offenzív vagy félrevezető tartalmak, csupán hátrébb szorulnak.

A megbízható találatok feljebb kerülnek a listán, míg az alacsony-minőségű oldalakat lejjebb rangsorolja az algoritmus. Gary Illyés, a Google szóvivője hozzátette Twitteren, hogy a kisebb szerkesztőségek továbbra sem kerülnek hátrányba a nagy tartalomszolgáltatókkal szemben.

A tartalmak szűrésében a felhasználók segítségére is számít a cég, számukra olyan új eszközöket tettek elérhetővé, amikkel egyszerűen jelenthetik a nem megfelelő tartalmakat.

Az ajánlatokban sem tűrik meg

Ezek az elvek érintik a keresőbe épített automatikus kiegészítés (autocomplete) funkciót is. Keresés során megeshet, hogy egy kulcsszó begépelésekor az automatikus kiegészítés bántó tartalmakat is kidob a javaslatok közt. Például ha angolul elkezdjük begépelni, hogy „are women…”, a kiegészítő feldobhatja befejezésként, hogy „evil”, azaz hogy „gonoszak-e a nők”.  Ez azért van, mert a Google a korábbi keresések alapján javasol.

Az automatikus kiegészítést is érinti. Forrás: Google

Ha a felhasználó ilyenbe botlik, az ajánlati lista alján előhívható űrlapon jelentheti, amit felülvizsgálat után a Google eltávolít a listáról, ha úgy gondolja, hogy az valóban bántó. Magyar nyelven “Kifogásolható tartalmú várható kifejezések jelzése” címen fut az eszköz, már használható.

Persze ehhez szükséges tisztázni, mi számít kifogásolható tartalomnak. A cég ezért egyértelműbbé tette irányelveit: az automatikus kiegészítésekben nem jelenhetnek meg vulgáris, gyűlöletkeltő, erőszakos, illetve bűncselekményre vagy veszélyes tevékenységre ösztönző kifejezések. Erről bővebben ezen a linken tájékozódhatunk.

Az első lépések

Az álhírek kezelése az amerikai elnökválasztás után vált sürgető problémává az internetes cégek számára, akik újabb és újabb eszközökkel próbálnak hatékonyan fellépni:

  • A Wikipedia társalapítója egy olyan híroldalon dolgozik, ami profi újságírók és önkéntesek segítségével állítana elő hiteles tartalmakat. A Wikitribune abban különbözik a Wikipédiától, hogy a tartalmak csak jóváhagyás után kerülnek ki, az újságírók pedig fizetést is kapnak munkájukért.
  • A YouTube workshopokon oktatja a brit fiatalokat az álhírek felismerésére
  • A Facebook új eszközöket fejleszt, amikkel megakadályozható lenne a kamuhírek terjedése. Emellett ők is közzétettek egy szabatos listát arról, hogyan lehet kiszűrni az álhíreket olvasóként.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.