Belföld
Budapest, 2017. július 18.
Az izraeli miniszterelnök delegációjának egyik tagja Budapesten, az Országházban 2017. július 18-án.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Orosz propaganda itthon: a zsidó világ-összeesküvéstől Izrael védelmezésééig

24.hu
24.hu

2017. 07. 20. 15:34

A hazai orosz propaganda július első felében nem szólt másról, mint a Soros György ellen zajló kampány melletti teljes kiállásról. Ennek kapcsán a szükség úgy hozta, hogy az orosz állami propaganda –a magyar oroszbarát portálokkal együtt – 180 fokkal fordítsa meg véleményét a palesztin-izraeli konfliktusról, az izraeli hadsereg szerepéről és magáról a zsidóságról.

Az orosz propagandaoldalak szerint Soros Györgyöt egyáltalán nem érdekli a zsidóság helyzete. A Hídfő azt az Orbán-kormánytól is jól ismert érvelését veszi át, miszerint a bevándorlóktól kell megvédeni a zsidóságot. A orosz titkosszolgálati háttérrel rendelkező portál a muszlimok által Európában elkövetett zsidógyilkosságokkal riogat, a cikkíró pedig azt állítja, lényegében minden muszlim antiszemita.

A korábban az oroszbarát oldalakon Magyarország elleni összeesküvéssel vádolt zsidóság többek között a Hídfőn és a Világlátón is a védendő „magyar honfitársak” közé került. Ráadásul a propagandisták álláspontja – Netanjahu budapesti látogatására időzítve – nemcsak a zsidókkal, de a zsidó állammal kapcsolatban is 180 fokos fordulatot vett. Valószínű azonban, hogy a Kreml-barát szócsövek hirtelen támadt szimpátiája a kormány Soros-kampányának lecsengéséig tart csupán.

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

A „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” kampány beindulása után a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnöke arra kérte Orbán Viktort, hogy a kormány vonja vissza a Soros-plakátokat. Ezt követte Izrael budapesti nagykövetének hasonló felszólítása. Egy Benjamin Netanjahu miniszterelnök által „rendelt” közlemény azonban kiállt a magyar kormány mellett, mert

Soros folyamatosan igyekszik delegitimálni Izrael demokratikusan megválasztott kormányait azáltal, hogy olyan szervezeteket támogat, melyek rágalmazzák a zsidó államot.

Erről a hírről az orosz állami propagandaadók, így a Sputnik vagy az RT, nagy lelkesedéssel számoltak be. Az RT tudósítása szerint Soros nemcsak Magyarországon, de Izraelben is államellenes ügyeket, olyan palesztinokat védő szervezeteket támogat, amelyek háborús bűnösnek állítják be a zsidó államot, sőt, támogatják bizonyos izraeli áruk bojkottját; csupa olyan ügy, amelyek mellett az oroszbarát sajtó korábban kiállt. A Magyar Idők hasábjain pedig az antiszemita kirohanásairól, izraeli katonák bántalmazásáról szőtt álmairól ismert Bayer Zsolt méltatta az izraeli kormány Soros-ellenes civiltörvény-tervezetét.

A Világlátó röviden azt is leírja, mi Soros legnagyobb bűne Izraelben: donorszervezete valamilyen formában támogatja a Breaking the Silence (Megtörni a Csendet) nevű NGO-t, ami volt katonák vallomásain keresztül mutatja be, hogyan harcolt a zsidó állam hadserege (IDF) a megszállt palesztin területeken. A magyar portál szokatlanul kritikusan számol be a civil szervezet „Így harcoltunk Gázában” című jelentéséről, amely az IDF civil lakossággal szembeni visszaéléseiről rántja le a leplet, azt állítva, hogy azok jóval széleskörűbbek voltak az izraeli kormány által bevallottnál. Korábban ez elképzelhetetlen volt, de a Világlátó védelmébe veszi az izraeli katonákat. A szerző azzal érvel, hogy a gázai katonai akció kiváltó oka a zsidók elleni terrorkampány volt, a Hamasz pedig tudatosan használta a civil lakosságot élő pajzsként, hogy kiprovokálja a civilek elleni támadásokat. Sőt, a Kreml szócsöve szerint az IDF elővigyázatosságát épp az bizonyítja, hogy 24 óra helyett 50 napig tartott 2014-ben az izraeli sereg akciója.

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

Az IDF-et és annak a megszállt területeken tanúsított magatartását kizárólag anonim forrásokból lehetetlen megítélni, de az ENSZ 2014-es gázai konfliktusról szóló jelentése mindkét felet a másik oldal civil lakosságának veszélyeztetésével vádolja, külön kiemelve a gyermekeket ért traumákat. Az ENSZ hangsúlyozza, hogy egyes palesztin szervezetek szándékosan izraeli lakóövezetekre lőtték ki rakétáikat, az IDF pedig bizonyos esetekben hadműveleti indok nélkül is legitim katonai célpontnak minősített civil épületeket. A 2014-es harcok során több mint 2200 palesztin vesztette életét (köztük 299 nő és 551 gyerek), a sérültek száma pedig 11 ezer feletti, míg izraeli részről 70-en haltak meg és 1600-an megsérültek. Az RT a gázai konfliktussal kapcsolatban ekkor még kritikátlanul idézte a palesztin gyerekeket védő, Soros Nyílt Társadalom Alapítványa által is támogatott DCI Palesztina véleményét a gázai háborúban elszenvedett palesztin civil áldozatokról, a palesztin fél által elkövetett atrocitásokat azonban nem említették.

2016-ban sem volt ez másképp. Az RT ekkor beszámolt az izraeli parlament által elfogadott, jogvédő civil szervezeteket megbélyegző törvényről, amely többek között előírja, hogy a költségvetésük több mint felét külföldi forrásból fedező NGO-k tegyék közzé ezt a tényt a hivatalos publikációikban. A cikk ugyan bemutatja a kormányzati álláspontot, de előtérbe helyezi az EU és az érintett civil szervezetek által megfogalmazott kritikákat. A szerző külön kiemeli, hogy a megszállt területeken felhúzott izraeli telepeket figyelő Peace Now nevű szervezet szerint a törvény kizárólag a jogvédő és békebarát csoportokat célozza, a zsidó telepesek tevékenységét támogató, külföldi milliárdokból részesülő szervezeteket nem

Az orosz állami szócsövek ekkor még teljesen egyetértettek a Breaking the Silence álláspontjával is. Nadav Bigelman, a csoport egyik kutatója interjút is adhatott az RT-nek. Az orosz állami tévé beszámolt a B’Tselem és a HaMoked nevű civil szervezetek egy jelentéséről is, amely megállapította, hogy az izraeli titkosszolgálatok által vezetett Shikma nevű létesítményben a palesztin foglyokat rendszeresen kínozzák, valamint embertelen körülmények közt tartják őket. A Breaking the Silence-t (ugyanúgy, ahogy a B’Tselemet, a Peace Nowt és társaikat) tehát nem „palesztin ügyeket támogató” szervezetnek sorolta be a csatorna, hanem „whistleblowing NGO-nak”, amely bemutatja a megszállt területek valóságát az izraeli közönségnek.

Már 2017-ben, de még mindig csak napokkal az izraeli miniszterelnök Sorost elítélő nyilatkozata előtt az izraeli-amerikai baloldali aktivista, Miko Peled, 24 perces rádióbeszélgetésben fejthette ki a Sputnik Internationalen, hogy Izrael fennállása óta a palesztinok az apartheid rezsim által elkövetett népirtás áldozatai. Peled az IDF-et egyszerűen „terrorszervezetnek” nevezi, amely palesztinokat gyilkol.

Budapest, 2017. július 18.
Benjámin Netanjahu izraeli (b) és Orbán Viktor magyar miniszterelnök Budapesten, az Országházban tartott sajtótájékoztatón 2017. július 18-án.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Fotó: MTI/Mohai Balázs

Netanjahu magyar kormány melletti kiállásával azonban mintha varázsütésre változott volna meg minden. A Hídfő az Izraelt korábban területrabló háborúval vádló cikkétől mára oda jutott, hogy kijelentette, „a liberalizmus és az antiszemitizmus kéz a kézben jár”. Az izraeli miniszterelnök magyaroroszági látogatása előtt egy nappal már az Index újságíróját vádolták azzal, hogy kiállt az antiszemita nézeteket terjesztő, Soroshoz köthető szervezetek mellett. A portál állítása szerint a „G. Soros” által támogatott személyek gyakran megkérdőjelezik Izrael államiságát, ami egyenlő a „bujtatott antiszemitizmussal”. Az orosz titkosszolgálati közlöny a 888.hu nevű kormánypárti portálra hivatkozva megjegyezte, hogy a Soros által alapított Közép-európai Egyetemen (CEU) tartott előadást a „közismert Izrael-gyűlölő” Joseph Massad, így a CEU is megkapta az antiszemita bélyeget, elhallgatva, hogy Massad és a korábban a Sputnik által reklámozott Miko Peled nézetei kísértetiesen hasonlítanak egymásra.

Az orosz propaganda új keletű kiállása Izrael mellett jól mutatja, hogy a sorosozás minden korábbi preferenciát felülír. A lényeg, hogy fogyaszthatóan tálalható legyen az aktuális fekete-fehér világ, amelyben mindig világos, ki a barát és ki az ellenség. Az izraeli-palesztin konfliktus Soros György személyén keresztüli átértelmezése csak egyetlen példa a sok közül, amely jelzi, az orosz propagandagépezet milyen könnyen átállítható az éppen aktuális világkép szolgálatára.

Győri Lóránt–Szicherle Patrik

Kreml-figyelő

A visegrádi országok kiemelt célpontjai a Kreml dezinformációs kampányainak. Ennek bemutatására 2016-ban a Political Capital, a szlovák Globsec Policy Institute és a cseh European Values Think Tank összefogásával elindult a Kreml-figyelő, amely többek között a közösségi médiában is elszaporodó orosz propagandára hívja fel a figyelmet.

Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Stressed out businesswoman on her computer.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.