Áttörés jöhet a férfi fogamzásgátlásban

CHRISTOPH BURGSTEDT/SCIENCE PHOTO LIBRARY via Getty Images
3d illustration of sperm cells, or spermatozoon.
CHRISTOPH BURGSTEDT/SCIENCE PHOTO LIBRARY via Getty Images
3d illustration of sperm cells, or spermatozoon.

A tudósoknak sikerült új megoldást találnia a férfi fogamzásgátlásra, amely visszafordítható és nem hormonális. Ugyan a megoldást eddig csak egereken tesztelték, a kutatók szerint hamarosan humán klinikai vizsgálatokig is eljuthatnak – írja az IFLScience.

A felfedezés egy fehérje komplex formájában érkezik, amely szabályozza a génexpressziót a spermiumtermelés során. Az amerikai Salk Institute tudósai által végzett tanulmány során hím egereket kezeltek egy létező gyógyszercsoporttal, az úgynevezett HDAC (hiszton-deacetiláz) inhibitorokkal, amelyek megzavarhatják ennek a fehérjekomplexnek a működését. Kísérleteik azt mutatták, hogy ezek a gyógyszerek átmenetileg blokkolják az egerek termékenységét.

Nemi vágyuk és tesztoszteronszintjük változatlan maradt, és termékenységük 60 nappal a gyógyszer abbahagyása után visszatért.

A férfi fogamzásgátlók korábbi megközelítéseihez hasonlóan ez a módszer is a retinsavon alapszik, egy tápanyagon, amely jelként működik a herékben lévő spermium őssejtek számára, hogy spermiumokká alakuljanak. A retinsav a sejtek receptoraihoz kötődik, és elindítja azt az összetett genetikai folyamatot, amely az őssejteket érett spermiumokká alakítja. A működéshez a retinsav receptoroknak kapcsolódniuk kell egy SMRT nevű fehérjéhez, amely aztán HDAC-okat toboroz, hogy szinkronizálja a spermiumot termelő gének expresszióját.

A korábban feltárt megközelítések egyszerűen blokkolják a retinsavat vagy annak receptorát, hogy megöljék a spermiumtermelést, de ez széleskörű mellékhatásokhoz vezethet. Ehelyett az új terápia HDAC-gátló hatóanyagát használ, amely ugyan megszakítja a spermatermelési ciklust, ám csekély látható hatással van a test többi funkciójára.

Előrehaladás ugyan látható a férfi fogamzásgátlás területén, mégis felmerül a kérdés, hogy van-e igény a férfiakban annak igénybevételére.

Egy 2019-es brit felmérés szerint a szexuálisan aktív férfiak közül minden harmadik lenne hajlandó fontolóra venni a fogamzásgátló gyógyszerek használatát. Nem meglepő módon a legtöbb habozás a mellékhatásokkal kapcsolatos aggodalmakból fakad.