Áttörés jöhet a rákgyógyászatban

JUAN GAERTNER / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images
Limfocita fehérvérsejtek támadnak meg egy daganatot.
JUAN GAERTNER / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images
Limfocita fehérvérsejtek támadnak meg egy daganatot.

Áttörést értek el a rákkutatásban a Magyar Kutatási Hálózat (HUN-REN) tudósai – derül ki a testület közleményéből. Mint írják, Kerepesi Csaba és Bakács Tibor kimutatták, hogy az immunterápia autoimmun mellékhatásai annál gyakoribbak, minél több a több a mutáció a tumorokban.

A két szakértő eredményei segíthetnek előre jelezni a rákkezelés mellékhatásait, sőt akár az immunterápia hatékonyságát is fokozhatják.

A rák elleni immunterápia egy olyan kezelés, amely során különböző gyógyszerek stimulálják az immunrendszert, hogy az eredményesebben tudja felismerni és elpusztítani a daganatosan elfajult sejteket. Ez a folyamat viszont sajnos autoimmun mellékhatásokkal is jár, vagyis a fékevesztett immunrendszer a tumorok mellett az egészséges szerveket is megtámadja, ami a páciens életminőségének romlásához vezet.

A mellékhatások mechanizmusának jobb megértése viszont segíthet a terápia biztonságosabbá és hatékonyabbá tételében, ezért is fontos a HUN-REN kutatóinak új felfedezése. A két tudós tanulmánya szerint az lenne a legjobb, ha a tumorok pusztításáért felelős autoimmun reakciót az orvosok nem szteroid gyógyszerekkel nyomnák el, hanem egy alacsony dózisú terápia alkalmazásával megszelídítenék.