Kozmikus szendvicsre bukkantak

Believe_In_Me / Getty Images

Egy friss tanulmány alapján egy nagyon fiatal és szokatlan kinézetű csillagot fedeztek fel – írja az IFLScience. Az objektum a Dracula’s Chivito (Drakula chivitója) nevet kapta, utalva a popkultúra híres vámpírjára, valamint a népszerű, marhahúsos, sajtos, sonkás és zöldséges uruguayi szendvicsre. A megnevezés emellett egy korábban megtalált, hasonló égitest, a Gomez’ Hamburger (Gomez hamburgere) nevére is hasonlít.

A csillagok életének legérdekesebb időszaka a születés és a haldoklás, részben azért, mert ezekben a szakaszokban nagyobb a változatosság, mint az objektumok aktív életében. Az egyik különösen érdekes példa az IRAS 18059-3211, amelyet 1985-ben találtak meg Arturo Gómez fotói alapján. A Gomez’ Hamburger, azaz a GoHam úgy néz ki, mint egy hús a zsemlében.

A GoHam formálódása azon időszakában jár, amikor a környező anyagkorong még nem sűrűsödött bolygókká, az érintett struktúrán pedig különös perem figyelhető meg. Az objektum mintegy 800 fényévre fekszik, érdekes módon galaxisa egy olyan régiójában, ahol nem képződnek más csillagok.

Az utólagos vizsgálatok alapján az égitest 2,5, korongja 0,03 naptömegű, utóbbi a Naprendszerben lévő összes bolygó, aszteroida és üstökös tömegének hússzorosa.

39 év telt el, mire sikerült még egy, a Gomez hamburgerére emlékeztető objektumot találni.

Azóta kiderült, hogy a furcsa, peremes korong különleges vizsgálatokra ad lehetőséget, a helyi szórt fény révén jobban megismerhetik a fiatal csillag porszemcséinek tulajdonságait.

Dr. Ciprian Berghea, az Egyesült Államok Haditengerészeti Obszervatóriumának munkatársa és kollégái nem célzottan a GoHam testvérét keresték, ehelyett olyan galaxisokat kutattak, amelyekben fekete lyuk nyeli el a beömlő anyagot. A megfigyelés alatt aztán felismertek egy, a hamburgercsillagra hasonlító objektumot.

A most észlelt égitestnek fogszerű nyúlványai vannak, amelyek Drakulára emlékeztették a kutatókat. A csapat egyik tagja, Dr. Ana Mosquera uruguayi származású, a chivito elnevezés az ő ötlete volt.

arXiv (2024). DOI: 10.48550/arxiv.2402.01063

Berghea szerint a csillag még fősorozata, azaz aktív élete jelentős része előtt tart. Az égitestet sűrű por- és gázkorong, valamint egy burok veszi körbe. A kutatók abban bíznak, hogy a későbbi, precízebb vizsgálatokkal jobban megérthetik a halvány burkot, amelynek csak fényesebb szélei, a „fogak” láthatóak.

A szakértők további, hasonló objektumokra is hivatkoznak, de ezek mind sokkal kisebbnek látszanak, és emiatt nehezebben tanulmányozhatóak. A Dracula’s Chivito, azaz a DraChi 50 százalékkal nagyobbnak tűnik, mint a GoHam, annak ellenére, hogy valószínűleg hasonló távolságban fekszik. A központi csillag feltételezhetően valamivel forróbb, mint a Nap, a korongjának tömege viszont kisebb, mint a GoHam esetében.